Araba meblağları yüksekten uçacak

RAM

New member
Araba meblağları yüksekten uçacak
Üretimde önemli değişimler beklenen otomotivde birinci senelerda değişmeyen şey fiyatlar olacak.


Bloomberg HT’nin haberine göre, otomotiv üreticileri teknolojik ve iş modelinde 100 yılı aşkındır sürdürdükleri üretim bantlarında kıymetli değişikliklere hazırlanıyor. Yeni kuşak elektrikli araçlar, elektrikli sarj istasyonlarından uçan otomobillere kadar gelecek 10 yıllık mühlet zarfında gelişmeler öngörülüyor.


Dünyanın en büyük otomotiv üreticileri dizel ve akaryakıtlı araç üretimlerini 2030-2040 devirleri içinde sonlandırmayı planlıyor.


Örneğin, BMW 2030 yılında toplam satışlarının yüzde 50’sinin elektrikli araç olmasını bekliyor. Ford, Avrupa’ya satacağı tüm araçların 2030’dan daha sonra elektrikli olacağı bilgisini paylaştı. Jaguar Land Rover ise 2025 yılında tam manasıyla elektrikli araçlara geçeceğini duyurdu. Lakin bu planlama ve beklentiler dikkatleri çip sıkıntısına çevirdi. Artan talepleri çip sorunu niçiniyle karşılayamayan şirketler, bu planlarla daha fazla çip sorunu yaşamayacak mı? Yani uzun vadeli planların pek net ve keskin bir biçimde çizildiği ortamda, gelecek yıl bu firmaların ne kadar araç üreteceği yahut çipe hangi vadede ulaşacağı büyük soru işareti…


Çip bekleme müddeti 26 hafta


Susquehanna Financial Group’tan alınan bilgiye bakılırsa, 2020 yılında 12 hafta civarında olan çip bekleme mühleti bugün 26 haftaya çıkmış durumda. Uzmanlar çip krizinin 2022 yılının birinci yarısında da sürmesini bekliyor. Lakin optimist olmasını beklenen tablo ise; dünya genelinde 2022 yılınının ikinici yarısında tedarik zincirindeki problemlerin yavaş da olsa azalması bekleniyor.


Mevzu ile ilgili bilgilendirme notu paylaşan Fitch ise, yakın vakitte kesim ile ilgili paylaştığı raporda global araç satışlarının artacağını tahim etse de 2019 devrinin yaklaşık yüzde 6 altında kalmasını bekliyor. 2022 yılının birinci yarısında da 2021 yılında olduğu üzere arz/talep dengesizliğinden ötürü araç meblağlarının kuvvetli kalmaya devam etmesini bekliyor. Lakin yılın geri kalanında artan üretimin ve stokların fiyatlarda olağanlaşma sağlayacağı öngörülüyor.


Türkiye’de üretim düştü


Türkiye’de 2021 yılında 782 bin araba, 548 bin araba dışı olmak üzere toplamda 1,331,643 araç üretildi. 2019 yılında toplamda 1,4985,143 araç üretilirken, 2021 yılında bu düzeyin yüzde 10 altında araç üretildi. Bilhassa 2021 yılının Nisan ve Mayıs aylarında kapanmaların tesirleri otomotiv firmalarının üretim bantlarına orta vermelerine sebep oldu.


Borsa İstanbul’da süreç goren halka açık firmaların otomotiv üretim sayılarında ayrışmalar görüldü. Araba üretim sayıları 2019 yılına bakılırsa daha zayıf performans gösterirken, araba dışı (kamyon, traktör, kamyonet vb.) üretimde tek bir firma haricinde artış görüldü. Bilhassa araba dışı üretimin çip gereksiniminin arabaya bakılırsa daha az olması ayrışmanın en büyük sebeplerinden biri oldu. Halka açık firmalarda; araba dışı üretimde 2019 yılına bakılırsa daha az üretim gerçekleştiren tek firma Karsan olurken, öteki firmalar içerisinde üretimini yüzde 113’e kadar artıranlar oldu. Araba cephesinde ise Ford Otosan yüzde 87 üretiminin azalmasıyla en çok gerileyen halka açık firma oldu. Halka açık olmayan araba firmalarının üretimleri 2019’a göre yüzde 9 gerilerken, araba dışı firmaların üretimin yüzde 57 arttı.

Haber Sitelerinden Alıntıdır.