Bakanlık duyurdu: İndirimli satışlarda tüketicilerin korunmasına yönelik yeni önlemler alındı

RAM

New member
Bakanlık duyurdu: İndirimli satışlarda tüketicilerin korunmasına yönelik yeni önlemler alındı
Ticaret Bakanı Mehmet Muş, Twitter hesabından yaptığı paylaşımda, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’ni yenilediklerini ve değişikliğin Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında yayımlandığını belirterek, “İndirimli satışlar ve bireye özel fiyatlar üzere konularda tüketicilerimizi en üst seviyede koruyacak önlemleri hayata geçirdik.” sözünü kullandı.


Muş, gelişen ticari hayat ve artan internet kullanıma bağlı olarak tüketicilere yönelik ticari reklam ve uygulamaların niteliğinde yaşanan çeşitlilik de göz önüne alınarak Bakanlıkça “Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği”nde değişiklik yapıldığını bildirdi ve mevzuya ait link paylaştı.

İndirimli satışlar ve kişiye özel fiyatlar gibi konularda tüketicilerimizi en üst düzeyde koruyacak tedbirleri hayata geçirdik.

Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğini yeniledik, değişiklik bugün Resmi Gazete’de yayımlandı.
Hayırlı olsun.https://t.co/znNcTkYHka

— Dr. Mehmet Muş (@mehmedmus) February 1, 2022



Mal yahut hizmetin bilhassa şimdiki piyasa fiyatının üstünde bulunmasına karşı tedbir alındı


Yapılan düzenlemeyle, “kişiselleştirilmiş fiyat reklamları” mevzuat kapsamına alındı.


Tüketiciler, internet ortamında satıcı yahut sağlayıcıların makul tüketicilere yahut tüketici kümelerine özel fiyat sunduklarına ait bilgiye yer verilen reklamlarla daha fazlaca karşı karşıya kalmaya başladı.


Reklam verenlerin, tüketicilerin satın alma davranışı ve öbür şahsi datalarını tahlil ederek bir mal yahut hizmete ait kişiselleştirilmiş fiyat sundukları bu reklamlarda, tüketicilerin o mal yahut hizmetin aktüel piyasa fiyatı konusunda hakikat bilgiye ulaşmaları büyük kıymet arz ediyor.


Yapılan düzenlemeyle, kendilerine kişiselleştirilmiş fiyat sunulan tüketicilerin, her bir reklamda teklif edilen fiyatın şahsi alışveriş davranışlarını dikkate alan bir algoritmaya dayandığı konusunda bilgilendirilmesi şartı getirildi. bu biçimdece sunulan fiyatın o mal yahut hizmetin, bilhassa aktüel piyasa fiyatının üstünde olduğu durumlarda karşı karşıya kaldıkları risklerin önüne geçilmesi sağlandı.


İndirimli satış aldatmacalarına son verildi


Bir mal yahut hizmetin indirimli satışa sunulduğuna ait reklamlarda, “indirimin en âlâ indirim oranı yahut tutarı” olduğuna yönelik beyanlara yahut indirimdilk evvelki fiyat ile indirimli satış fiyatı konusunda tüketicileri satın almaya yönlendirecek nitelikte bilgilere yer verildiği gözlemleniyor.


Düzenlemeyle, her bir indirimli satış reklamında, mal yahut hizmete ait indirimin duyurulduğu tarihtilk evvelki 30 gün ortasında uygulanan en düşük fiyatın referans fiyat olarak alınması, bir öbür sözle indirimdilk evvelki fiyat olarak belirtilmesi mecburî oldu.


Ayrıyeten, meyve ve zerzevat üzere çabuk bozulabilen mallara ait reklamlardaki indirimin ölçü yahut oranının hesaplanmasında, indirimli fiyattan bundan evvelki fiyatın temel alınması sağlandı.


Yapılan değişikliklerle satıcı ya da sağlayıcıların gerçeği yansıtmayan fiyat indirimlerinin reklamını yapamaması amaçlandı.


Finansal hizmetlere ait reklamlarda şeffaflık artırıldı


Yönetmelikte, bağlı kredi ile satışa sunulan mal yahut hizmete ait reklamlarda tüketicilerin daha net ve şeffaf halde bilgilenmesini sağlamak için de değişikliğe gidildi.


Buna göre, bu reklamlarda kredinin vadesi, faiz oranı, kredinin tüketiciye toplam maliyetinin aylık ve yıllık yüzde pahası ve geri ödeme şartları üzere konulara reklamın yayımlandığı alanda ya da bir temas yahut ihtar işaretiyle tüketicilerin yönlendirilerek detaylı bilgi alabileceği bir internet sitesinde yahut açılır ekranda yer verilmesi sağlandı.


Sıralama uygulamaları yasal altyapıya kavuşturuldu


Bir mal yahut hizmet satın alınmadan evvel tüketicilerce internet üzerinden yapılan aramalarda, sıralamaya ait rastgele bir bilginin yer almadığı ve sıralamaların en üstünde yer alan satıcı/fiyat ve gibisi ayrıntıların tüketiciler tarafınca “en güzel sonuç” olarak algılandığı göz önüne alınarak düzenleme yapıldı.


Sıralama içeren reklamlarda tüketicilerin bilhassa, yapılan sıralamanın hangi ölçütler kullanılarak oluşturulduğu ve arama sayfasında görünen tekliflerin sıralamada yer alan firmalardan fiyat alınarak yapılıp yapılmadığı ve ötürüsıyla bir reklam olup olmadığı konusunda bilgi sahibi olmaları değer taşıyor.


Yönetmeliğe eklenen kararlarla bir arama sorgusuna cevap olarak tüketiciye sunulan sıralamayı belirleyen ana ölçütler konusunda tüketicilerin bilgilendirilmesi zarurî kılındı. Ayrıyeten yapılan sıralamanın, sıralamada yer alan satıcı yahut sağlayıcılardan fiyat alınarak yapıldığı durumlarda bu bilginin “reklam” ibaresi kullanılarak açıkça belirtilmesi sağlandı.


Bu sayede tüketicilerin, yapılan sıralamanın reklam yahut sponsorluk ve gibisi mutabakatlara dayanılarak yapılıp yapılmadığı, fiyat, ara, tüketici puanı yahut farklı kombinasyonlara göre sıralanıp sıralanmadığı konusunda azamî bilgiye ulaşmaları mümkün hale getirildi.


Tüketici değerlendirmelerine ait kurallar belirlendi


Tüketicilerin satın alma sonucunı etkileyen en büyük bileşenlerden birini, bir mal yahut hizmet yahut satıcı ve sağlayıcı hakkında farklı tüketicilerce yapılan değerlendirmeler oluşturuyor. Bir platformda yahut internet sitesinde yayınlanan tüketici değerlendirmelerinin öteki tüketicilerin satın alma sonucu üstündeki tesiri göz önüne alınarak, yapılan değerlendirmelerin aldatıcı ve aldatıcı olmamasını sağlamak üzere de düzenlemeye gidildi.


Buna bakılırsa, geçersiz tüketici değerlendirmelerinin yayınlanması yasaklanırken, değerlendirmelerin olumlu-olumsuz ayrımı yapılmadan yayınlanması gerektiği karar altına alındı ve tüketici yorumlarına erişim sağlayanlara bu yorumların o mal yahut hizmeti satın alan tüketicilerce yapılıp yapılmadığını denetim etme ve buna ait tüketicilere bilgi verme yükümlülüğü getirildi.


Tüketici şikayetlerine has platformlara yükümlülükler getirildi


Tüketicilerin bir mal yahut hizmete ya da bu mal yahut hizmeti sunan satıcı yahut sağlayıcıya ait yanıltılmaması ve yanlışsız bilgiye erişim sağlayabilmesi gayesiyle temel faaliyet alanı tüketici şikayetlerini yayınlaması olan platformlara yönelik de düzenleme yapıldı.


Düzenlemeye bakılırsa, hakkında kıymetlendirme yapılan satıcı yahut sağlayıcılara, değerlendirmenin yayınlanmasından evvel açıklama yapma yahut karşılık verme hakkını kullanabilmeleri için en az 72 saat müddet tanınması, bu mühlet dolmadan evvel yahut gerçeği yansıtmayan değerlendirmelerin yayınlanamayacağı karar altına alındı. Bu platformlara üyelik ve fiyat ödeme üzere mecburiyetler altına girmeden faal bir bağlantı sağlanması öngörüldü.


Bu sayede, tüketicilerin, hakkında kıymetlendirme yapılan satıcı yahut sağlayıcılara ve şikayete yönelik sürdürülen süreçlere ait yanlışsız bilgiye ulaşması hedeflendi.


Karaborsa aktiflik bilet satışına fren


“Bot” olarak isimlendirilen ve çevrim içi satın alma sürecini otomatikleştirerek epey sayıda süreci tıpkı anda gerçekleştirmeyi mümkün kılan yazılımlar kullanılarak, spor, tiyatro, söyleşi üzere aktiflik biletlerini belirlenen limitlerin haricinde satın alıp bunların ikincil piyasalarda nominal bedellerinden epey daha yüksek fiyatlarla satılmasının önüne geçmek emeliyle düzenleme yapıldı.


“Haksız ticari uygulama” örnekleri ortasına eklenen düzenleme yardımıyla, aktiflik biletlerinin bir daha yahut daha yüksek fiyatla satışa sunulması yasaklandı. bu biçimdece, karaborsa bilet satışıyla çabada değerli bir adım atıldı.

Haber Sitelerinden Alıntıdır.