CARDATA: Araç fiyatlarında, Ocak 2022’ye kadar yüzde 12’lik artış olması bekleniyor

RAM

New member
CARDATA: Araç fiyatlarında, Ocak 2022’ye kadar yüzde 12’lik artış olması bekleniyor
CARDATA Genel Müdürü Yalçın, sıfır kilometre araç fiyatlarındaki artışın en büyük etkenin döviz kurundaki yükseliş olduğunu söyleyerek şunları kaydetti:


Fakat döviz kurunun yanı sıra fazlaca büyük sıkıntılar da var. Çip krizinin yarattığı kıymetli bir tedarik badiresi var. Buna son 3 aydır hayli farklı tedarik meşakkatleri da eklendi. Bunlardan biri alüminyum ve magnezyum düşüncesi. Araba üretiminde kullanılan bu elementlerin tedarikinde küresel çapta epey büyük meseleler oluştu. Buna bir de limanlardaki sıkışıklık ve pandemiden dolayı bilhassa Uzakdoğu’daki liman işletmelerinin kapanma eğilimindeki problemleri baş göstermesi sebebiyle lojistik manasında da epey değerli sıkıntılar oluştu. Bunlar sıfır kilometre araç üretimini ve lojistiğini etkileyen faktörler oldu. Çip krizi devam ederken bilhassa ülkemizde döviz artışı da devam ediyor. Bunlara bağlı olarak da araba fiyatları üst yanlışsız gidiyor. Türkiye’de bilhassa son 3 ay araba satışlarının en ağır olduğu periyottur. Lakin bu vakitte araç tedarik kahrı olacağından yaklaşık 50-60 bine oturan aylık sıfır kilometre araç satışı daha düşecek.


‘Yüzde 12 artış öngörülüyor’


Yalçın, “Bizim yapmış olduğumuz pazar ve bütçe tahlillerinde bu sebeplerden dolayı Ocak 2022’ye şu anki fiyatlardan sıfır kilometre araçlarda yüzde 12 daha fazla bedelle girileceği öngörülüyor” diye de ekledi.


Sıfır kilometre araç fiyatlarındaki artışın ikinci el araç meblağlarını da etkileyeceğini tabir eden Yalçın, “Sıfır kilometre araç bulunamadığı için talep ikinci el araçlara kayacak. Bu da ikinci eldeki talebi canlandıracak. İkinci eldeki talebin canlanması demek ikinci el araç meblağlarının epey yükselmesi manasına geliyor. Temmuz sonundan itibaren bunun tesirlerini görüyoruz” dedi.


İkinci el araç satışlarından fırsatçılığın fazlaca olduğunu kaydeden Yalçın, “Aracın fiyatı 100 üniteyse şayet bunu 120-130 üniteye artıran satıcılar oldu. Bu da piyasayı yükseltti. Şu an ikinci el araç fiyatlarındaki artışın en büyük niçini bu olarak görülüyor” sözlerini kullandı.


Fiyatlara kontrol getirilebilir mi?


Pekala, ikinci elde yaşanan fiyat artışlarına bir kontrol getirilebilir mi? Yalçın’ın bu mevzudaki görüşleri şöyle oldu:


İkinci el araçlardaki fiyat artışlarının kanunî olarak denetlenmesi mümkün değil. Zira özgür pazar var, herkes istediği fiyatı yazabilir. Piyasayı bilmeyen araç satıcıları, bu tıp sitelerdeki araç meblağlarına bakıyor. Aracı 90 bin TL bedelinde ise ‘benim aracım kıymetli’ diyerek 120-130 TL yazabiliyor. Nasıl olsa pazarlık yapılır diye düşünülüyor. Bunun yanı sıra galericiler de piyasayı yükseltiyor. Sıfır kilometre araç pazarından tedarik güç olduğu için bayilerden bir biçimde sıfır kilometre araç satın alan galeriler, araç sıfır bulunmasına karşın bayideki fiyattan daha daha fazla yazıyor. Biz gördük 150 bin TL daha fazla fiyat yazan galericiler var. Bunlar alışılmış ki fırsatçı diye nitelendirdiğimiz bireyler. Bunlara kontrol kanunî olarak mümkün değil lakin satış yapılan internet siteleri çeşitli algoritmalarla ilan verenleri yönlendirebilir.


Yakıt artırımları araç satışlarına nasıl yansıyacak?


Bunların yanı sıra yakıt meblağlarında da artış sürüyor. LPG’ye son yapılan 71 kuruşluk artırımın akabinde akaryakıt ve mazot artırımları da gündemde. Yalçın, bu durumun araç satışlarını etkileyeceğini tabir ederek, LPG’nin avantajı düşük fiyat olmasıydı fakat bu avantajını kaybettiği vakit ve fiyatlar akaryakıt ve mazot düzeyine yükseldiği vakit beşerler LPG’li araç da almaz. ötürüsıyla araba satışları açısından Türkiye’de sıkıntı günler bekleniyor” dedi.

Haber Sitelerinden Alıntıdır.