Core Ultra 200S: Intel neyin yanlış gittiğini kabul ediyor
Reklamcılık
Intel ve anakart üreticileri, mevcut nesil masaüstü işlemciler fikrini birçok yönden berbat etti. Intel artık yaptığı açıklamada ne kadar olduğunu itiraf ediyor. Buna göre, bazıları performansı önemli ölçüde düşüren dört sorun vardı. Tek iş parçacıklı performans özellikle etkilendi.
Mevcut BIOS ve Windows güncellemelerinin yanı sıra oyun yamaları da sorunları çözer. Şu anda 0x113 mikro kodlu BIOS sürümleri mevcut olup, güncel Windows yapısıyla (26100.2314'ten itibaren) çoğu sorunu çözmektedir. Rendering kriteri Cinebench 2024'ün tek iş parçacığı testinde uç bir örnek olarak zaten yüzde 34 puanlık bir artış görebildik.
Güncelleme dağıtımını berbat etti
Intel'in listelediği ilk sorun, Windows'taki güç planındaki (Performans ve Güç Yönetimi Paketi, PPM) hatalardır. Arrow Lake için optimize edilmiş ayarlara sahip doğru sürüm, lansman sonrası bir Windows güncellemesinde yanlışlıkla dağıtıldı. Bu, diğer şeylerin yanı sıra, çekirdek park etme ve gecikmeler olarak adlandırılan saat davranışını olumsuz yönde etkileyebilir.
Çekirdek park etme özelliğiyle işlemci, kullanılmayan CPU çekirdeklerini uyku moduna geçirir. Örneğin oyunlarda bu, iş parçacıklarının çılgınca zıplamasını engelleyerek performansı artırabilir. Ölçülen hafıza gecikmeleri zirve noktalarında yüzde 50 ila 100 oranında artırıldı. Intel yalnızca burada performans maliyetlerini yüzde 6 ila 30 arasında hesaplıyor.
Yanlış güç planı nedeniyle desteklenen oyunlarda iş parçacığı dağıtımını iyileştiren Uygulama Performansı Optimize Edici (APO) da çalışmadı. Intel'e göre bu, performansta yüzde 2 ila 14 oranında ek bir maliyete neden oluyor.
Intel'in Arrow Lake'iyle ilgili sorunlara genel bakış.
(Resim: Intel)
Kolay Hile Önleme nedeniyle çökmeler
Üçüncü sorun, oyun sırasında mavi ekranlara (BSOD'lar) yol açabilen Easy Anti-Cheat (EAC) yazılımıyla açıkça ilgilidir. Geliştirme stüdyosu Epic Games, oyunları için yama yayınlaması gereken oyun geliştiricilerine halihazırda bir güncelleme dağıtıyor.
Dördüncü sorunun ise yalnızca anakart üreticilerinin piyasaya sürülmeden önce test uzmanlarına sağladığı erken BIOS sürümlerini etkilediği söyleniyor. Buna göre, grafik kartlarının ana belleğe erişebildiği Yeniden Boyutlandırılabilir Çubuk işlevi, ara bağlantı ve bellek denetleyicisinin saat frekansları ve güç sınırları da dahil olmak üzere önemli parametreler sıklıkla yanlış ayarlandı.
Intel, BIOS sürümlerindeki seçenekleri yeterince kontrol etmediğini itiraf ediyor. Firma bunları kendisi onaylıyor. Genel olarak hatalar, farklı testler arasında performans açısından önemli farklılıklara neden oldu.
Ocak ayından itibaren daha fazla BIOS güncellemesi
Intel, performans sorunlarını araştırırken daha fazla performans potansiyeli bulduğunu söylüyor. Oyunlardaki kare hızlarını tek haneli bir yüzde aralığı kadar artırması beklenen 0x114 mikro kod sürümüne sahip başka bir BIOS güncellemesi daha var. Intel, BIOS güncellemelerinin Ocak 2025'in ilk yarısında kullanıma sunulmasını bekliyor.
(mma)