Samuag
New member
Sıcak hava balonu pilotlarının “3 ay” teorik, “300 saat” pratik eğitim alma kuralı bulunuyor.
Geçtiğimiz günlerde Nevşehir’in Kavak beldesinde sıcak hava balonunun sert iniş yapması kararı meydana gelen kaza ötürüsıyla gündeme gelen pilot eğitimleri, bu mevzuda uzmanlaşan özel eğitim merkezlerince gerçekleştiriliyor.
Pratik ve teorik eğitimlerle imtihanlar ise Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün (SHGM) kontrolünde yapılıyor.
Teorik ve pratik eğitimler 3 ay sürüyor lakin hava hukuku, meteoroloji, uçuş performans ve planlama başta olmak üzere 13 farklı branş dersi alan pilot adaylarının, imtihanda başarısız oldukları dersleri yeniden etmesi gerekiyor. Acil durum dersinin imtihanında ise tam puan alamayan adaylar, başarısız kabul ediliyor ve lisans alamıyor.
300 SAAT EĞİTİM VE DENEYİM UÇUŞU
Sınavda başarılı olarak lisans alan pilotların da ticari uçuş yapabilmek için öğretmen pilotlar eşliğinde 300 saat eğitim ve deneyim uçuşu gerçekleştirmesi gerekiyor.
Dünyada sıcak hava balonculuk faaliyetlerinin en ağır yapıldığı merkez olarak bilinen Kapadokya’da, mevsim şartlarından dolayı yılda ortama 250 gün balon uçuşu yapılabildiği göz önüne alındığında, adayların bir yıldan daha uzun müddet eğitim uçuşuna iştirak sağlaması gerekiyor.
Lisansını alıp, gerekli uçuş saatini tamamlayan pilotlar, SHGM tarafınca iki yılda bir düzey denetim imtihanlarına tabi tutuluyor. Lisanslı pilotlar imtihanlarda kâfi başarıyı sağlayamadığında uçuş hakları durdurulup, bir daha eğitim almaya yönlendiriliyor.
Sıcak hava balon tiplerinde pilotlar, turistlere eşsiz bir görüntü sunarken, etrafındaki balonlar ve kendilerini araçla karadan takip eden yer takımıyla telsizle irtibat halinde uçuş güvenliğini sağlıyor. Balonda, pilotun yanında bir de etraf ve sepet içi denetimine dayanak olmak hedefiyle gözlemci pilot misyon yapıyor.
Her balonda bulunması mecburî olan GPS aygıtları, sürat ve tarafı anlık kaydediyor. Ortalama bir saat süren cinsin akabinde, pilotun belirlediği düz bir alana iniş yapılıyor. İnançlı inişin akabinde balonun havada kaldığı süreçte kaydedilen bilgiler SHGM yetkililerine iletiliyor.
SORUN YAŞAYAN PİLOTA VE FİRMAYA CEZA
Yetkililer, uçuş rotası dışına çıktığı yahut bir sorun yaşadığı tespit edilen pilotlar ile firmaya para cezası, lisans askıya alma ve lisans iptali üzere cezalar verebiliyor.
Kapadokya’daki balon pilotlarının maaşları deneyim edindiği uçuş saati baz alınarak belirleniyor. Ortalama bin saat uçuş deneyimi olan pilotlar 20- 30 bin lira içinde maaş alabiliyor.
Pilot lisanslarının milletlerarası geçerliliği olduğu için Türk pilotlar diğer ülkelerde vazife yapabildiği üzere Türkiye’de de yabancı pilotlar çalışabiliyor. Kapadokya’da ise 350’den çok Türk ve 14 yabancı pilot nazaranv yapıyor.
Sıcak hava balon tiplerine, çoklukla havanın sakin olduğu, termik rüzgarların başlamadığı sabahın erken saatlerinde müsaade veriliyor.
SHGM tarafınca oluşturulan heyet, bölgenin farklı noktalarında hava şartlarını takip ediyor. Hava kurallarının uygun olduğuna karar verildiğinde sistem üzerinde firma ve pilotlara yeşil bayrak işareti veriliyor. Uygulama ekranını takip eden pilotlar, verilen müsaadenin akabinde sepetlerinde turistlerle gökyüzüne yükselebiliyor.
Çeşitli ülkelerde gerçekleştirilen sıcak hava balon tipleri, uçuş gün sayısı ve günlük 150 balonun kalkış yapması niçiniyle en ağır biçimde Kapadokya’da gerçekleştiriliyor.
Ruanda, Dubai, Kenya, Tanzanya, Myanmar, Mısır, Avustralya, İsveç ve Kuzey Amerika’da düzenlenen balon çeşitleri, yılın belli devirlerinde yapılırken, elverişli hava şartları niçiniyle Kapadokya’da 12 ay boyunca uçuş gerçekleştirilebiliyor.
Kapadokya’da 1997 yılında bir İngiliz firma tarafınca deneme tipleri ile başlayan, 2000’li yılların başından itibaren gösterilen ilgiye paralel olarak artan balon tipi faaliyetleri bölgedeki 38 firma tarafınca, 4-32 kişi kapasiteli balonlarla düzenleniyor.
Kapadokya’da bu yıl ocak-eylül devrinde 508 bin 181 turist sıcak hava balon çeşitlerine katılarak, ülke iktisadına de değerli bir katkı sağladı.
Kış ve yaz aylarında, turizm dönemindeki hareketliliğe bağlı talep doğrultusunda kişi başı 120-160 euro içinde fiyatla gerçekleştirilen tipler, yılda yaklaşık 80 milyon euro döviz girdisi sağlıyor.
Geçtiğimiz günlerde Nevşehir’in Kavak beldesinde sıcak hava balonunun sert iniş yapması kararı meydana gelen kaza ötürüsıyla gündeme gelen pilot eğitimleri, bu mevzuda uzmanlaşan özel eğitim merkezlerince gerçekleştiriliyor.
Pratik ve teorik eğitimlerle imtihanlar ise Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün (SHGM) kontrolünde yapılıyor.
Teorik ve pratik eğitimler 3 ay sürüyor lakin hava hukuku, meteoroloji, uçuş performans ve planlama başta olmak üzere 13 farklı branş dersi alan pilot adaylarının, imtihanda başarısız oldukları dersleri yeniden etmesi gerekiyor. Acil durum dersinin imtihanında ise tam puan alamayan adaylar, başarısız kabul ediliyor ve lisans alamıyor.
300 SAAT EĞİTİM VE DENEYİM UÇUŞU
Sınavda başarılı olarak lisans alan pilotların da ticari uçuş yapabilmek için öğretmen pilotlar eşliğinde 300 saat eğitim ve deneyim uçuşu gerçekleştirmesi gerekiyor.
Dünyada sıcak hava balonculuk faaliyetlerinin en ağır yapıldığı merkez olarak bilinen Kapadokya’da, mevsim şartlarından dolayı yılda ortama 250 gün balon uçuşu yapılabildiği göz önüne alındığında, adayların bir yıldan daha uzun müddet eğitim uçuşuna iştirak sağlaması gerekiyor.
Lisansını alıp, gerekli uçuş saatini tamamlayan pilotlar, SHGM tarafınca iki yılda bir düzey denetim imtihanlarına tabi tutuluyor. Lisanslı pilotlar imtihanlarda kâfi başarıyı sağlayamadığında uçuş hakları durdurulup, bir daha eğitim almaya yönlendiriliyor.
Sıcak hava balon tiplerinde pilotlar, turistlere eşsiz bir görüntü sunarken, etrafındaki balonlar ve kendilerini araçla karadan takip eden yer takımıyla telsizle irtibat halinde uçuş güvenliğini sağlıyor. Balonda, pilotun yanında bir de etraf ve sepet içi denetimine dayanak olmak hedefiyle gözlemci pilot misyon yapıyor.
Her balonda bulunması mecburî olan GPS aygıtları, sürat ve tarafı anlık kaydediyor. Ortalama bir saat süren cinsin akabinde, pilotun belirlediği düz bir alana iniş yapılıyor. İnançlı inişin akabinde balonun havada kaldığı süreçte kaydedilen bilgiler SHGM yetkililerine iletiliyor.
SORUN YAŞAYAN PİLOTA VE FİRMAYA CEZA
Yetkililer, uçuş rotası dışına çıktığı yahut bir sorun yaşadığı tespit edilen pilotlar ile firmaya para cezası, lisans askıya alma ve lisans iptali üzere cezalar verebiliyor.
Kapadokya’daki balon pilotlarının maaşları deneyim edindiği uçuş saati baz alınarak belirleniyor. Ortalama bin saat uçuş deneyimi olan pilotlar 20- 30 bin lira içinde maaş alabiliyor.
Pilot lisanslarının milletlerarası geçerliliği olduğu için Türk pilotlar diğer ülkelerde vazife yapabildiği üzere Türkiye’de de yabancı pilotlar çalışabiliyor. Kapadokya’da ise 350’den çok Türk ve 14 yabancı pilot nazaranv yapıyor.
Sıcak hava balon tiplerine, çoklukla havanın sakin olduğu, termik rüzgarların başlamadığı sabahın erken saatlerinde müsaade veriliyor.
SHGM tarafınca oluşturulan heyet, bölgenin farklı noktalarında hava şartlarını takip ediyor. Hava kurallarının uygun olduğuna karar verildiğinde sistem üzerinde firma ve pilotlara yeşil bayrak işareti veriliyor. Uygulama ekranını takip eden pilotlar, verilen müsaadenin akabinde sepetlerinde turistlerle gökyüzüne yükselebiliyor.
Çeşitli ülkelerde gerçekleştirilen sıcak hava balon tipleri, uçuş gün sayısı ve günlük 150 balonun kalkış yapması niçiniyle en ağır biçimde Kapadokya’da gerçekleştiriliyor.
Ruanda, Dubai, Kenya, Tanzanya, Myanmar, Mısır, Avustralya, İsveç ve Kuzey Amerika’da düzenlenen balon çeşitleri, yılın belli devirlerinde yapılırken, elverişli hava şartları niçiniyle Kapadokya’da 12 ay boyunca uçuş gerçekleştirilebiliyor.
Kapadokya’da 1997 yılında bir İngiliz firma tarafınca deneme tipleri ile başlayan, 2000’li yılların başından itibaren gösterilen ilgiye paralel olarak artan balon tipi faaliyetleri bölgedeki 38 firma tarafınca, 4-32 kişi kapasiteli balonlarla düzenleniyor.
Kapadokya’da bu yıl ocak-eylül devrinde 508 bin 181 turist sıcak hava balon çeşitlerine katılarak, ülke iktisadına de değerli bir katkı sağladı.
Kış ve yaz aylarında, turizm dönemindeki hareketliliğe bağlı talep doğrultusunda kişi başı 120-160 euro içinde fiyatla gerçekleştirilen tipler, yılda yaklaşık 80 milyon euro döviz girdisi sağlıyor.