Koç, elektrikli araçlara batarya üretimi için fabrika kuruyor

RAM

New member
Koç, elektrikli araçlara batarya üretimi için fabrika kuruyor
Elektrikli araçların kalbi olarak nitelendirilen bataryalar için dünyada rekabet kızışırken, Türkiye’de de dev kümeler harekete geçti. Dünya Gazetesi’nden Aysel Yücel’in haberine bakılırsa, Koç ve Kalyon’dan yatırım haberi gelirken, yabancı yatırımcıların da Türkiye’de batarya üretim tesisi kurmak için fırsat kolladığı öğrenildi.


KoçGrubu, VW’den boşalan yere göz dikti


Bu yatırımla ilgili bir müddetdir Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ile görüşme halinde olan Koç Ailesi, yatırım için yer arıyordu. Bakanlık üç farklı yer gösterdi.


Yatırım yeri konusunda en kuvvetli seçeneğin ise daha evvel Alman Volkswagen’in (VW) fabrika kurması için kamulaştırılma çalışmalarının başladığı Manisa OSB yakınındaki arazi olduğu öğrenildi. Koç üst idaresinden oluşan bir heyet, yakın periyotta Manisa’daki bu toprağa ziyaret gerçekleştirdi.


Bakanlık ile muahede sağlandı ve kurulacak batarya fabrikası için verilecek teşvikin bilgileri netleşti. Bakanlığa yakın kaynaklar Koç’un batarya üretim tesisi yatırım planını doğrularken, adres olarak Manisa’yı işaret ettiler. Yatırımın 500 milyon doları aşacağı tez ediliyor.


Volkswagen, yeni fabrika yatırımı için Türkiye’yi seçmiş, Eylül 2019’da Manisa Merkezli Türkiye ünitesini kurmuştu. 4 bine yakın istihdam sağlayacak fabrikanın Manisa’nın Yunusemre ilçesi Akgedik Mahallesi ile Manisa OSB içinde 4 bin dönümlük bir alana kurulması ön görülüyordu. Bölgedeki yerlerin tapu ile kamulaştırma süreçlerinin büyük ölçüde yapılmıştı. Lakin VW geçen yılın sonunda pandemiyi münasebet göstererek projeyi rafa kaldırdı.


Koç Holding, mart ayında Cumhurbaşkanlığı Külliye’sinde düzenlenen merasimle 2 milyar Euro’luk Cumhuriyet tarihinin en büyük otomotiv yatırımını açıklamıştı. Yatırım kapsamında Yeni Kuşak Ford Transit Custom ailesinin elektrikli, hibrit ve klasik motor versiyonları ve Volkswagen AG’nin tonluk yeni kuşak ticari araçları Kocaeli’nde üretilecek. Koç Grubu’nun bu yıl deklare ettiğı bir öbür kıymetli yatırım ise Eskişehir’de 58 milyon Euro yatırımla hayata geçirilen yerli şanzıman projesi olmuştu.


Kalyon, tüm bileşenleri üretecek


Yatırımda rotayı güce çeviren Kalyon Holding de, elektrikli araçlara yönelik batarya hücresi üretmek için şirket kurdu. İstanbul merkezli Kalyon Electrical Vehicle Güç Yatırım, batarya hücresi geliştirecek, üretimin yanı sıra dağıtım ve satış daha sonrası hizmetleri de verecek. Kalyon’un yeni batarya şirketi ile ilgili duyuru, 28 Ekim tarihindeki Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer aldı. Kalyon Güç Yatırımları tarafınca kurulan, Kalyon Electrical Vehicle Güç Yatırım Anonim Şirketi’nin kuruluş emelleri şu biçimde sıralandı:


● Otomotiv kesimi yahut bu bölüm haricinde faaliyette bulunan müşterilere güç, depolama emeliyle sunulacak batarya hücresi pili, modülü, paketi, tam tahlilleri batarya idare sistemi, termal (ısıl) sistemler ve bunlarla ilgili mekanik, elektrik/elektronik, elektromekanik tüm kesimlere ait araştırma, geliştirme, mühendislik, üretim, satış, dağıtım, tedarik, hizmet ve satış daha sonrası hizmet faaliyetlerini mevzuata uygun olarak gerçekleştirmek.


● Güç depolama tahlilleri ve teknolojileri üretimini gerçekleştirecek tesisler inşa etmek ve bu tesislerin bakımını sağlamak, bu tesisleri işletmek ve bu emelle anılan tesislere yatırımda bulunmak.


● Güç depolama tahlillerine ait kesimleri ve hammaddeleri temin etmek.


● İş kapsamında Türkiye’nin mevcut kaynaklarını, konseyi üretim kapasitesini ve mevcut hammadde kaynaklarını mümkün olan en üst düzeyde kullanmak.


● Güç depolama tahlillerine ait patentleri, dizaynları, markaları ve sair her türlü fikri mülkiyet haklarını geliştirmek, bunları tescil etmek ve kullanmak.


● Şirketin yatırımlarını ve faaliyetlerini desteklemek maksadıyla Türkiye’deki AB dahil milletlerarası kuruluşlardaki devlet teşvikleri ve sübvansiyonları mümkün olan en üst düzeyde kullanmak.


“Batarya ile yerli hissesi yüzde 25 artar”


Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Lideri Albert Saydam, son periyotta hareketlenen batarya yatırımlarının dal için ehemmiyetini DÜNYA’ya kıymetlendirdi. Yaklaşık 6 yıldır dalın gündeminde olan elektrikli araç dönüşümünün beklenenden süratli gerçekleşmeye başladığına dikkat çeken Saydam, içten yanmalı motorlarda yerlilik oranının yüzde 80’e kadar çıkabildiğini, lakin elektrikli araçta yerlilik oranının mevcut teknoloji ile yüzde 15’lerde olduğunu lisana getirdi. Saydam, şu ayrıntıları verdi: “Elektrikli araçlarda elektrik motoru, batarya, yazılım ve otomotiv elektroniği yüzde 60’lık bir hisseye sahip. Batarya başlı başına 20-25 puan bunun içerisinde.


Türkiye’nin ihracatta ve üretimde lokomotif dalı olan otomotivin rekabette geri kalmaması için bu alanlara yatırım yapması kural. ötürüsıyla arka arda gelen batarya yatırımı haberleri bizi memnun ediyor. Otomotiv elektroniğinde bir hareketlenme var. Yazılımda da 3-4 sene evvel faaliyete başlamış ve şu anda kuluçka devrini geride bırakmış teşebbüsler olduğunu memnuniyetle öğreniyoruz. Bu oran kararlı bir biçimde artıyor. Lakin batarya denilince bunun pil, paketleme, batarya idare sistemleri üzere birfazlaca farklı komponenti var. Bizim daha hayli yoğunlaştığımız batarya üretim sistemleri ve paketleme. Kalyon’un pilin kendisini de üreteceği anlaşılıyor. Bu tıp yatırımlar Türkiye’nin otomotiv üretiminde rekabet gücünü muhafazası açısından değerli. Türkiye, batarya üretiminde bölgesel bir üs olma potansiyeline de sahip.”


Yabancılar yatırım için sırada


Türkiye’de şu anda elektrikli araçlara yönelik batarya üreten bir şirket yok. Fakat otomotiv elektroniğine yönelik çalışmalara sürat veren ve şarj üniteleri alanında önemli yatırımlar yapan Vestel, bisikletler için batarya üretimi yapıyor. Şirket önümüzdeki devirde elektrikli araçlara yönelik de batarya yatırımı yapmayı planlıyor. Aspilsan yöneticileri de Türkiye’nin lityum iyon pilini kısa müddette üretmeye başlayacaklarını açıklamıştı. Şirket, makine ekipmanını getirerek 2022’nin birinci çeyreğinde seri üretime başlamayı, bilhassa taşınabilir aygıtların güç muhtaçlığını karşılayabilecek piller ile makul ölçülerde araç bataryaları yapmayı planlıyor.


Öteki yandan, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, elektrikli araçların kalbi olan bataryaların, Türkiye’de üretilmesi konusunda da önemli ilerleme kaydedildiğini vurgulayarak, Türkiye’nin Arabası Teşebbüs Kümesi (TOGG) ile dünya devi Farasis’in 20 GWh’lik pil yatırımına yakın vakitte Gemlik’te başlayacağını duyurdu. Bakanlığa yakın kaynaklar, Türkiye’nin AB’ye olan yakınlığı niçiniyle biroldukca yabancı şirketin batarya yatırımı konusunda radarında olduğunu tabir etti. Bilhassa Uzakdoğulu şirketlerin yatırım fırsatlarını kıymetlendirmek çin Türkiye’yi ziyarete geldiği öğrenildi.

Haber Sitelerinden Alıntıdır.