Nakliyatta elektrikli devir

Professional

New member
Nakliyecilik bölümü kendisini süratli biçimde yenileyen alanların başında geliyor. Yeni teknolojilere süratli biçimde ahenk sağlayan dal, şu an tam olarak bir ‘elektrik devrimi’nin merkezinde yer alıyor. Artık pazarda çabucak satın alınabilecek hayli sayıda elektrikli araba, elektrikli bisiklet, elektrikli motosiklet ve elektrikli scooter bulunuyor. Lakin ulaşım dalı yalnızca bunlarla yetinmiyor. Toplu taşımada faal olarak fazlaca sayıda elektrikli otobüs kullanılıyor, elektrikli gemi/tekne modelleri yolcu ile yük taşıyor, havacılığı değiştirmek ismine hem ufak hem büyük boyutlu elektrikli uçak modelleri geliştiriliyor. Tıpkı biçimde elektrikli helikopter modelleri üzerinde de çalışmalar sürüyor. Raylı sistemlerin büyük kısmını uzun vakit evvel elektrikli altyapıya geçiren devletler ve şirketler, elektrikli uçan taksi üzere geleceğin araçları üzerinde de faal olarak çalışmalar yapıyor. Elektrikli gelecek; günümüzde yalnızca şahsi ya da toplu taşımayı değiştirmiyor, iş dünyasına da fazlaca büyük bir tesir ediyor. Şu an faal kullanımda olan birfazlaca elektrikli iş makinesi bulunuyor, elektrikli araba pazarını büyüten ana isim Tesla üzere biroldukça firma “elektrikli kamyon” modelleri geliştiriyor. hem de elektrikli traktör ya da kepçe üzere araçlar da daldaki kullanımlarını artırıyor.

niye ELEKTRİK?

Evet, niye tüm ulaşım bölümü inanılmaz bir ivme ile elektrikli altyapıya geçiş yapıyor? Bunun birinci ve en büyük yanıtı etraf oluyor. İçten yanmalı motora sahip olmayan elektrikli araçlar, bu sayede çevreyi ya da havayı neredeyse hiç kirletmiyor. Bu araçların çalışması için gereken elektriğin üretimi için hala etrafa ziyan veriyoruz lakin bu bahiste da büyük adımlar atılıyor. Türkiye dahil biroldukça ülke artık güneş ve rüzgar üzere yenilenebilir güç kaynaklarından önemli biçimde yararlanıyor, daha fazla oranlarda pak ve yenilenebilir güç üretiyor. Elektrikli araçlar çevreci olmaları yanında kompleks olmayan altyapıları niçiniyle de firmaların da odağında yer alıyor. Yüksek bakım getiren içten yanmalı motorlara sahip olmayan elektrikli araçların bakımı, hem daha kolay birebir vakitte ucuz oluyor. Elektriğin verdiği yüksek güç ile şaşırtan derecede yüksek performans getiren elektrikli ulaşım araçları, hepsine ek olarak biroldukca ülke için “zorunlu geleceği” oluşturuyor. Biroldukca Avrupa ülkesi 2030 yılı prestijiyle içten yanmalı araçları trafikten çıkarmak için gereken adımları atmış durumdalar. Burada başlangıç arabalar ile olacak fakat öteki içten yanmalı araçlar da yavaş yavaş trafiğin dışına alınacak. Gelecekte kentlerde yalnızca çevreyi kirletmeyen ve gürültü yapmayan araçlar yol alacak.

TÜRKİYE’DEKİ DURUM

Şu an Türkiye’de büsbütün elektrikli 14’ten çok araba satılıyor, yeni elektrikli arabalar de yolda görünüyor. Tıpkı biçimde hayli sayıda elektrikli bisiklet, elektrikli motosiklet ve elektrikli scooter’ın da resmi satışı yapılıyor. Ayrıyeten Türkiye’de elektrikli iş makinesi kullanması da artıyor ve bu araçlar için satış çalışmalar sürat kazanıyor. Türkiye’de hala gelişmiş bir ağ kurulamamış olsa da elektrikli şarj istasyonları da artış gösteriyor. Elektrikli geleceğin son kullanıcı içinde yaygınlaşması ismine en değerli bilgilerin başında şarj istasyonları yer alıyor. Elektrikli şarj istasyonlarının artması ve yeni teknolojiler ile birlikte şarj etme sürecinin akaryakıt almak kadar kısa hale getirilmesi ya da en az 30 dakika üzere mühletlere çekilmesi hayli değerli görünüyor.

GELECEK BURADA

Nakliyecilik alanında yer alan çabucak her firma, artık geleceğin büsbütün elektrikli altyapıdan geçtiğini görüyor ve bunu kabul ederek çalışmalarını dönüştürüyor. Artık şimdi hiç bir firmanın bırakın uzun vadeli, kısa vadeli planları içinde dahi içten yanmalı motora sahip bir taşıma aracı yer almıyor. Biroldukca dev üretici içten yanmalı motor geliştirme çalışmalarını bitmiş oldurmiş durumda. Biliyorsunuz yerli üretici Togg da planladığı araçlarını büsbütün elektrikli altyapı üzerine kuruyor. Pak bir gelecek kurmak ve elektrikli geleceğin bir modülü olmak 2022 prestijiyle hiç olmadığı kadar kıymetli ve şu an bu alandaki hiç bir yatırımın boşa gitmesi muhtemel değil üzere görünüyor.


YENİ PİL TEKNOLOJİLERİ KAPIDA

Elektrikli araçların en değerli altyapı modülleri taşıdıkları pil sistemleri. Şu an ticari hale gelmiş çabucak her aracın bünyesinde lityum-iyon pil paketleri yer alıyor. Lityum temelinden dolayı bu sistemler hayli çevreci değiller ve menzilleri hala biroldukca şoför için istenilen düzeyde yer almıyor. Lakin bu alanda farklı tahliller geliştirilmiyor değil. Örneğin yakın gelecek odaklı “katı hal pilleri” özelinde son senelerda fazlaca büyük çalışmalar yapılıyor. Gelecekte lityum-iyon pillerin yerini alacak bu piller üzerinde BMW, Ford ve Samsung üzere isimler büyük Ar-Ge harcamaları yapıyor. Lityum-iyon pillerden daha inançlı olan ve mevcut tahlillerden daha yüksek güç depolayabilen katı hal pil teknolojisi, daha uzun müddet nazaranv yapabiliyor ve kuvvetli kaidelere da daha güçlü. Geleceğin pil teknolojisi olarak geçen katı hal pili, lityum iyon pillerden ünite alanda daha fazla güç depolayabiliyor olmasıyla 800 km üzere menzilleri standart hale getiriyor. Bu pil teknolojisi ve daha verimli araçlar ile gelecekte tam dolu pile ile 1.000 km yol almak biroldukça araba için standart olacak üzere görünüyor. Ayrıyeten bu mevzuda diğer planlar da var. Firmalar menzili artırmak ismine araçlarına güneş panelleri koyma konusunda da çalışmalar yapıyor.

EN ÇOK KAZANAN İSİMLER AÇIKLANDI

2021 yılında YouTube platformu üzerinden küresel olarak en epey gelir elde eden isimler belirtildi ve liderliği 54 milyon ile 88 milyon aboneye sahip MrBeast aldı. İkinci sırada 45 milyon dolar ile Jake Paul yer alırken, üçüncü sırada 38 milyon dolar ile Markiplier yılın en çok kazananları içinde yer aldı.


UZAYDA SİNEMA STÜDYOSU KURULUYOR

Uzaya bakış açısını değiştiren SpaceX üzere özel firmalar, daha evvel akla gelmeyen imkanların önüne aralıyor. Örneğin Space Entertainment Enterprise firması, uzayda kullanmak ismine bir sinema stüdyosu kuruyor. İngiltere merkezli firma, aktarıldığı kadarıyla ISS’e bir sinema stüdyosu modülü ekleme amacına sahip. SEE-1 ismi verilen modül için 2024 yılında kenetlenme sağlanması planlanıyor.

UYGULAMA GELİŞTİRİCİLER NE KADAR KAZANDI?

Apple, yaptığı resmi açıklama ile dijital eser ve hizmetler satan geliştiricilerin App Store’un kullanıma sunulduğu 2008 yılından bu yana tam 260 milyar ABD dolarından fazla çıkar elde ettiğini duyurdu. Yapılan açıklamada ayrıyeten “Apple teknolojilerinden yararlanan geliştiricilerin eforları, inovasyonları ve yaratıcılıkları App Store’un kuvvetli küresel platformuyla bir ortaya gelerek her büyüklükten işletmeyi her hafta 175 ülkeden 600 milyonun üstünde kullanıcıyla buluşturuyor” denildi.