Pandemi sırasında kurdular… Hayallerini gerçekleştirdiler! New York’taki Türk çiftten büyük muvaffakiyet

Professional

New member
Yonca Çubuk, “Woodspoon bize öykümüzü anlatmak için bir platform ve ses veriyor” diyor ve ekliyor: “Biz yalnızca kebap ve pilavdan daha fazlasıyız. En epeyce satan yemeklerimiz mercimek çorbası ve portakallı ıspanak yahnisi; ikisi de vejetaryen; ikincisi vegan.”

“PANDEMİDE YENİ BİR GELİR KAYNAĞI BULMASI GEREKEN BİRÇOK RESTORAN ÇALIŞANINA YARDIM ETTİ”

Türk çift, koronavirüs niçiniyle Brooklyn’deki küçük dairelerinde sıkışıp kalmıştı. Çift, gurbette mesken hasreti çekerken, karantina gerilimiyle baş etmelerine yardımcı olmak için giderek daha fazla Türk yemeği pişirmeye başlamış. Yonca Çubuk, “Bu, pandemi sırasında zihinsel bir gereklilikti” diyor.

sonrasındasında kentteki arkadaşları için yemek pişirmeye başlamışlar, ”inanılmaz derecede olumlu” geri bildirimler almışlar. Çubuk, arkadaşlarının bunu bir mesleğe dönüştürmeleri gerektiğini söylemeye başladıklarını aktarıyor. Daha evvel profesyonel bir şef olarak çalışmamış olmalarına karşın geçen yıl işe koyulmaya karar verdiler ve Woodspoon isimli yeni bir yemek dağıtım uygulamasını geliştirdiler.

Just Eat, Deliveroo, Uber Eats ve ABD’nin en büyük yemek sipariş uygulaması olan DoorDash üzere pazar önderi devasa dağıtım uygulamaları artık biroldukca büyük restoran zincirini listelese de, Woodspoon’un iş modeli bunlardan büsbütün farklı.


TAZE, KONUT YEMEĞİ

2020’nin başında devreye giren Woodspoon uygulaması, bir zincir restorandan çok meskende yemek yapan insanları taze, konut yemeği isteyen müşterilerle bir ortaya getiriyor. Woodspoon uygulaması aracılığıyla sipariş verdiğinizde siparişinizin ayrıntısı ilgili konut şefine gönderiliyor. ondan sonrasında, yemek hazır olduğunda bir Woodspoon şoförü siparişi alıyor ve teslim ediyor.

Uygulama yalnızca New York’un Brooklyn semtinde kullanılabiliyor bulunmasına karşın şu anda uygulmaya kayıtlı 120’den çok aşçı var. Planları ise genişlemek. Emre Uzundağ ve Yonca Çubuk’un BanBan Anatolian Home Cooking isimli menüleri haftanın dört günü uygulama üzerinden sunuluyor.

İkili öteki üç gün yeni tarifler üzerinde çalışıyor. Çubuk, fazlaca meşgul olduklarını ve dördüncü evlilik yıldönümlerinde bile çalışmak zorunda kaldıklarını söylüyor. bir daha de Woodspoon yardımıyla ticari bir yer kiralama maliyetine katlanmak zorunda değiller.

Woodspoon’un kurucu ortağı Lee Reschef, pandeminin başladığı devirde lansman yapmanın aslında avantajlı olduğunu şöyleki anlatıyor: “Yeni bir gelir kaynağı bulması gereken biroldukca restoran çalışanına yardım edecek kadar şanslıydık.”

Konut şefleri Woodspoon tarafınca kabul edilmedilk evvel besin güvenliği eğitimlerini tamamladıklarını ispatlamaları gerekiyor; şirket, mutfaklarını denetlemesi için birini gönderiyor. Aşçıların ayrıyeten mutfaklarını ilgili lokal idarelere kaydettirmesi ve resmi besin hijyen testlerine tabi tutulması gerekiyor.



ÖNCELİK ABD’DE BÜYÜMEK

Woodspoon’un şu anda önceliği ABD’de genişlemek olsa da bu konsept meskenden besin satmanın yasal olduğu İngiltere’de de çalışabilir. Restoranların pandemi niçiniyle uzun müddettir kapalı kalmasıyla bir arada, son iki yıl paket servis uygulamaları büyük ilgi gördü. İngiltere’nin en büyüğü Just Eat, 2020’de gelirlerinin 2019’a bakılırsa yüzde 42 artarak 725 milyon sterline ulaştığını paylaşırken, DoorDash’in gelirleri üç kattan fazla artarak 2,9 milyar dolara ulaştı.


Çoğumuz bu çeşit uygulamaları giderek daha fazla kullanıyor lakin kullanıcılar çoklukla tek bir hayal kırıklığından bahsediyor: Tıpkı anda birden çok restorandan sipariş veremiyorsunuz ve farklı restoranların yemeklerini bir ortada teslim alamıyorsunuz. Fakat bu durum, yemek sipariş hizmeti sunmaya başlayan küçük sayıda uygulama ile artık değişiyor. Bu uygulamaların sayısı gün geçtikçe artıyor.

“YEMEK SİPARİŞLERİ İÇİN NETFLİX” UYGULAMASI

Bunların başında restoran ve paket servisi sağlayan C3 kümesi tarafınca işletilen ve ABD’de sunulan Go By Citizens uygulaması geliyor. Uygulama, Umami Burger, Krispy Rice, Cicci di Carne, Sam’s Crispy Chicken üzere biroldukca farklı markadan müşterilerinin tıpkı anda sipariş vermesini sağlıyor.

C3, yiyeceğin tümünün birebir anda pişirilip teslimata hazır olmasını sağlamak için ABD genelinde 800 “hayalet” mutfak işlettiğini söylüyor. Bu, birebir çatı altında birkaç mutfağı barındıran depo pişirme tesisleri manasına geliyor ve bunlar yalnızca yemek teslimatı için çalışıyor.

C3 CEO’su Sam Nazarian, “Uygulamamız, tüketicilerin bir dizi C3 markasından en sevdikleri menü öğelerini tek seferde seçmelerine ve gruplandırmalarına imkan tanıyor” diyor ve bu özelliği “yemek siparişleri için Netflix” uygulaması olarak tanımlıyor. C3 kendi markalarına ek olarak, California’nın Soom Soom Fresh Mediterranean ve Florida’nın Cindy Lou’s Cookies’i de dahil olmak üzere öbür restoranlar ve besin işletmelerini hayalet mutfağına ve teknoloji platformuna davet ediyor.

ABD merkezli hayalet mutfak işletmesi Kitchen United da artık Kitchen United Max uygulaması aracılığıyla müşterilerinin birebir anda birkaç farklı restoran markasından sipariş vermesini sağlıyor. Kitchen United CEO’su Michael Montagano, “Her şey tıpkı anda ve tek faturada teslim ediliyor yahut teslim alınabiliyor” diyor ve ekliyor: “Yani konuttaki bir kişi suşi ancak başkası pizza yemek istiyorsa bu büsbütün mümkün.”

Kitchen United Max, şu anda ABD’de 10 lokasyonda hizmet veriyor, sekiz yeni lokasyon için hazırlıklar sürüyor. İngiltere’de ise Deliveroo ayrıyeten Deliveroo Editions isminde bir küme hayalet mutfağı işletiyor. Paket servis işletmeleri buradan fiyatsız mağaza kiralaması için davet ediliyor. Bir Deliveroo sözcüsü, uygulaması üzerinden sunulan yemeklerin farklı ayrı sipariş edilmesi gerektiğini doğruladı.

İster mesken aşçılarına odaklanmak, isterse müşterilerin birebir anda birden çok restorandan sipariş vermesini sağlamak olsun, teslimat uygulamalarının daima büyümesi, ayakta kalmak için çaba eden fizikî restoranlar ve paket servisler üzerinde daha fazla baskı oluşturuyor mu?


İngiliz yemek ve restoran eleştirmeni Andy Hayler, kimi kullanıcıların bir uygulamanın tıpkı anda iki yahut daha fazla restorandan yemek sipariş vermenize müsaade vermesini itici bulabileceğini düşünüyor. Hayler, “İki ila üç farklı şey sunan bir menü görseydim, bunun endüstriyel besinleri patlatan jenerik bir catering şirketi olduğunu düşünürdüm.” diyor.

Hayler, Fransız ve Japon mutfağı üzere sunumun öne çıktığı mutfaklarda, yemeklerin plastik bir kapta taşınırken ezilmemeleri gerektiği için paket servise fazlaca uygun olmadıklarını söylüyor ve ekliyor: “[Fransız ve Japon restoranları için] tecrübenin yarısı, tabaktaki yiyeceğe bakmaktır.” diyor.