Professional
New member
SIFIR araç fiyatlarına uygulanan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) matrahları güncellendi. Cumhurbaşkanı sonucuyla Resmi Gazete’de yayımlanan düzenlemeye nazaran, daha evvel 1.6 motor hacmini geçmeyen araçlar için uygulanan yüzde 45, yüzde 50 ve 80’lik ÖTV dilimlerine yüzde 60 ve yüzde 70 olmak üzere iki yeni matrah dilimi eklendi. Yayımlanan kararda, ‘vergisiz fiyatı’ 120 bin liranın altında olan araçlardan yüzde 45, 120-150 bin lira ortası olan araçlardan yüzde 50, 150-175 bin lira içindeki araçlardan yüzde 60, 175-200 bin lira içindeki araçlardan yüzde 70 ve 200 bin lira ve üstündeki araçlardan yüzde 80 ÖTV alınacağı duyuruldu. Düzenlemede elektrik motoru bulunan hibrit araçlar için de yeni oranlar belirlendi. Buna nazaran, elektrik motoru da olan ve motor gücü 50 kW’ı geçip, motor silindir hacmi 1.8 litreyi geçmeyen arabalarda, matrah kıymeti 130 bin lirayı aşmayanlar yüzde 45, matrah kıymeti 170 bin liraya kadar olanlar yüzde 50, matrah bedeli 210 bin liranın üzerinde olanlar ise yüzde 80 ÖTV oranı ile fiyatlanacak.
İKİ YENİ DİLİM GELDİ
Yapılan düzenlemeyle yüzde 45 ÖTV için matrahlarda üst hudut yüzde 30, yüzde 80 ÖTV için de yüzde 33 oranında arttırılmış oldu. Yüzde 50’lik dilimde rastgele bir değişikliğe gidilmezken, düzenlemeye eklenen ‘yüzde 60’ ve ‘yüzde 70’ orta dilimler yardımıyla; alınan ÖTV’nin bir anda yüzde 50’den yüzde 80’e çıkmasının önüne geçilecek. Yani yüzde 50 ÖTV’ye tabi olan bir arabanın fiyatı yüzde 80’e çıkmak yerine evvel yüzde 60’a akabinde yüzde 70’e girecek. Matrah düzenlemelerinin araç meblağlarına tesiri ise bilhassa vergili fiyatları 265-425 bin lira içinde olan sıfır arabalara yansıyacak. Bu aralıktaki araçlarda ortalama yüzde 5-10 içinde indirimler görülecek. Örneğin, güncellemedilk evvel yüzde 80 ÖTV alınarak 318 bin liradan satılan bir arabanın fiyatı, yapılan güncellemeyle yüzde 60’lık ÖTV dilimine girecek ve 283 bin liradan satılacak. Hibrit araçlarda ise kelam konusu indirim fiyatları yüzde 17’yi bulacak.
‘YÜZDE 60 OLMALIYDI’
Bölüm temsilcileri ise sıfır otomobilllere son bir yılda yüzde 100’ün üzerinde artırım geldiği düşünüldüğünde, matrahın etkisinin hudutlu, düzenlemenin etkisinin ise süreksiz olduğu görüşünde. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, Hürriyet’e yaptığı açıklamada, “Güncellemenin ocak ayında yapılması, ekonomik öngörülebilirliğin yanı sıra sektörel öngörülebilirliği sağlamak açısından olumlu. Fakat, matrahların son güncellendiği ağustos ayında 10 liraydı. Öteki yandan maliyetler niçiniyle 2022 model araçlar da artırımlı geliyor. Tüm bunlar göz önüne alındığında matrahlardaki artış oranının yüzde 33 değil en az yüzde 60 olması gerekirdi diye düşünüyoruz. Yapılan güncelleme az sayıda modele indirim noktasında tesir edecektir. Satışlara tesiri hudutlu olacaktır. Tabi ki, kurda değerli bir gerileme olursa fiyatlara ve ötürüsıyla satışlara daha olumlu tesir yapabilir” dedi.
‘KÖKLÜ BİR DÜZENLEME SİSTEMİN ÖNÜNÜ AÇAR’
OTOMOTİV Sanayii Derneği (OSD) İdare Şurası Lideri Haydar Yenigün de ÖTV matrah düzenlemesine yönelik şöyleki konuştu: “Bu baremlerle uğraşmak yerine, otomotivin önünü açacak, yeni bir düzenleme ile memlekete fazlaca daha fazla katkı sağlayabiliriz. Şu anda, üretimdeki aksamalar ve ekonomik kahırlar niçiniyle araç satışlarında düşüş yaşanıyor. ötürüsıyla devletin vergi gelirleri de düşüyor. Sistemin önünü açmak lazım. Dün yapılan değişiklik, mecburiyet niçiniyle yapılmış kısa vadeli bir tahlil. Araç fiyatlarını yüzde 5 ila yüzde 10 içinde azaltacak üzere gözüküyor. Fakat var olan sistem daha da komplike olmuş. Türkiye’nin hem otomotiv dalının önüne açacak birebir vakitte memlekete gelir sağlayacak bir sisteme geçmesi gerekiyor.”
İKİNCİ ELDE İNDİRİMLER SONLU OLUR
YAPILAN matrah güncellemesinin ikinci elde bilhassa 150 bin-250 bin bandındaki araçların fiyatlarını bir ölçü düşürmesi bekleniyor. Lakin, sıfır araçlarda yaşanan tedarik badirelerinin devam etmesi ve matrah güncellemesi daha sonrası indirimlerinin etkisinin hudutlu kalması önemli bir fiyat düşüşünün önündeki mani olarak öne çıkıyor. Otomotiv data şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Yapılan matrah güncellemesi ikinci elde epey önemli bir indirime niye olmaz. kurlarının gerilemesi daha sonrası bir ölçü fiyatlar geri çekilmeye başlamıştı. Yapılan bu güncellemenin ikinci ele tesirlerini ise 1 ay daha sonra nazaranbiliriz. Tabi tedarik ve kurların birebir düzeyde kalması fazlaca önemli” dedi.
İKİ YENİ DİLİM GELDİ
Yapılan düzenlemeyle yüzde 45 ÖTV için matrahlarda üst hudut yüzde 30, yüzde 80 ÖTV için de yüzde 33 oranında arttırılmış oldu. Yüzde 50’lik dilimde rastgele bir değişikliğe gidilmezken, düzenlemeye eklenen ‘yüzde 60’ ve ‘yüzde 70’ orta dilimler yardımıyla; alınan ÖTV’nin bir anda yüzde 50’den yüzde 80’e çıkmasının önüne geçilecek. Yani yüzde 50 ÖTV’ye tabi olan bir arabanın fiyatı yüzde 80’e çıkmak yerine evvel yüzde 60’a akabinde yüzde 70’e girecek. Matrah düzenlemelerinin araç meblağlarına tesiri ise bilhassa vergili fiyatları 265-425 bin lira içinde olan sıfır arabalara yansıyacak. Bu aralıktaki araçlarda ortalama yüzde 5-10 içinde indirimler görülecek. Örneğin, güncellemedilk evvel yüzde 80 ÖTV alınarak 318 bin liradan satılan bir arabanın fiyatı, yapılan güncellemeyle yüzde 60’lık ÖTV dilimine girecek ve 283 bin liradan satılacak. Hibrit araçlarda ise kelam konusu indirim fiyatları yüzde 17’yi bulacak.
‘YÜZDE 60 OLMALIYDI’
Bölüm temsilcileri ise sıfır otomobilllere son bir yılda yüzde 100’ün üzerinde artırım geldiği düşünüldüğünde, matrahın etkisinin hudutlu, düzenlemenin etkisinin ise süreksiz olduğu görüşünde. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, Hürriyet’e yaptığı açıklamada, “Güncellemenin ocak ayında yapılması, ekonomik öngörülebilirliğin yanı sıra sektörel öngörülebilirliği sağlamak açısından olumlu. Fakat, matrahların son güncellendiği ağustos ayında 10 liraydı. Öteki yandan maliyetler niçiniyle 2022 model araçlar da artırımlı geliyor. Tüm bunlar göz önüne alındığında matrahlardaki artış oranının yüzde 33 değil en az yüzde 60 olması gerekirdi diye düşünüyoruz. Yapılan güncelleme az sayıda modele indirim noktasında tesir edecektir. Satışlara tesiri hudutlu olacaktır. Tabi ki, kurda değerli bir gerileme olursa fiyatlara ve ötürüsıyla satışlara daha olumlu tesir yapabilir” dedi.
‘KÖKLÜ BİR DÜZENLEME SİSTEMİN ÖNÜNÜ AÇAR’
OTOMOTİV Sanayii Derneği (OSD) İdare Şurası Lideri Haydar Yenigün de ÖTV matrah düzenlemesine yönelik şöyleki konuştu: “Bu baremlerle uğraşmak yerine, otomotivin önünü açacak, yeni bir düzenleme ile memlekete fazlaca daha fazla katkı sağlayabiliriz. Şu anda, üretimdeki aksamalar ve ekonomik kahırlar niçiniyle araç satışlarında düşüş yaşanıyor. ötürüsıyla devletin vergi gelirleri de düşüyor. Sistemin önünü açmak lazım. Dün yapılan değişiklik, mecburiyet niçiniyle yapılmış kısa vadeli bir tahlil. Araç fiyatlarını yüzde 5 ila yüzde 10 içinde azaltacak üzere gözüküyor. Fakat var olan sistem daha da komplike olmuş. Türkiye’nin hem otomotiv dalının önüne açacak birebir vakitte memlekete gelir sağlayacak bir sisteme geçmesi gerekiyor.”
İKİNCİ ELDE İNDİRİMLER SONLU OLUR
YAPILAN matrah güncellemesinin ikinci elde bilhassa 150 bin-250 bin bandındaki araçların fiyatlarını bir ölçü düşürmesi bekleniyor. Lakin, sıfır araçlarda yaşanan tedarik badirelerinin devam etmesi ve matrah güncellemesi daha sonrası indirimlerinin etkisinin hudutlu kalması önemli bir fiyat düşüşünün önündeki mani olarak öne çıkıyor. Otomotiv data şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Yapılan matrah güncellemesi ikinci elde epey önemli bir indirime niye olmaz. kurlarının gerilemesi daha sonrası bir ölçü fiyatlar geri çekilmeye başlamıştı. Yapılan bu güncellemenin ikinci ele tesirlerini ise 1 ay daha sonra nazaranbiliriz. Tabi tedarik ve kurların birebir düzeyde kalması fazlaca önemli” dedi.