Sony: Savaş daha sonrası harabelerde kurulan Japon mucizesi 76 yaşında

RAM

New member
Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha, savaş daha sonrası Japonya’nın harabelerinde kuruldu, birkaç yıl daha sonra ismi Sony olarak değişecek ve II. Dünya Savaşı’ndan daha sonra Japon ekonomik mucizesinin bir sembolü olacaktı.

Öyküsündeki kilit adam Akio Morita. Orta Japonya’da doğan varlıklı bir tüccarın en büyük oğlu Morita, babasının soya fasulyesi ve sake işini devralacaktı. Fakat, çocukken sake damıtma tekniklerini öğrenmek yerine, ailenin yeni fonografını (pikap) söküp yine bir ortaya getirmeye kendini kaptırdı. Elektroniğe olan tutkusu onu babasının istediği üzere iktisat değil, fizik okuduğu Osaka Imperial Üniversitesi‘ne götürdü.


Teknoloji devleri milyarlarca doları nasıl kazanıyor?

2 gün evvel eklendi



Akio Morita 25 yaşında, 38 yaşındaki Ibuka Masaru ile bir arada, 7 Mayıs 1946‘da 1.300 doların biraz üzerinde bir bütçeyle Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha’yı (Totsuko) kurdu. Şirketin birinci eseri elektrikli bir pirinç pişiricisiydi. Sony isimlendirmesi, şirketinin Tokyo Tsushin Kogyo yahut kısaltması Totsuko ismi altında yurtdışına genişleyemeyeceğini fazlaca yeterli bilen Morita’nın fikriydi. Tüm dünyada basitçe söylenebilecek ve hatırlanacak bir şey istiyordu.


bu biçimdece 1958’de şirket, ses manasına gelen Latince “sonus” sözünden ve Morita’ya bakılırsa gençliğin canlılığını simgeleyen “sonny uzunluk” tabirinden esinlenerek bir daha isimlendirildi. bu biçimdelar cüretkar bir atılımdı, zira Japon şirketleri Batılı isimleri kullanmazdı ve şirket ortasında bile reaksiyonlara yol açtı. Fakat Morita vaktinin ötesindeydi.

Bay Sony, Time mecmuasının kapağında

Birinci andan itibaren, şirketinin memleketler arası alanda önder bir rol oynayacağını ve o senelerda Japonya’nın ucuz, düşük kaliteli elektronik üreticisi olarak prestijinin sarsılacağını hissediyordu.

Onun tutkusu, şirketin dünyanın ikinci transistörlü radyosunu yaptığı 1955’ten beri muhakkaktı. Büyük bir Amerikan saat şirketi 100.000 adet sipariş verdi ve Morita başlangıçta etkilendi. Lakin muahedenin koşullarını öğrendiğinde heyecanı azaldı: Sony, radyoları – çabucak hemen bilinmeyen- markasıyla değil, Amerikan şirketinin markasıyla satacaktı.

Ibuka ve Sony idaresinin geri kalanı teklifin kabul edilmesini bekliyordu, lakin Morita teklifi geri çevirdi. Amerikan şirketi, 50 yıllık geçmişine atıfta bulunarak sonucu eleştirdi. Lakin Morita, “50 yıl ortasında Sony ismini sizinki kadar yeterli tanıtmış olacağız. Yani hayır, teşekkür ederim.” formunda karşılık verdi. Sahiden de, 1971’de “Bay Sony” olarak da bilinen Morita, Japonya’nın savaş daha sonrası yükselişini tasvir eden Time mecmuasının kapağında yer aldı.


Lakin Morita, dünyanın her yerinden beşerler tarafınca ziyaret edilen Amerikan metropolünde bir varlık gösterirse mamüllerine olan talebin artacağına inandığı için Sony, 1962’de New York Beşinci Cadde’de kendi showroom‘unu açtı.

Ve 1963’te ailesiyle birlikte New York’a taşındı, Amerikalılar içinde yaşamak, onları nitekim anlamak istedi, lakin o sırada büyük bir Japon şirketinin lider yardımcısının yurtharicinde yaşaması düşünülemezdi.

Walkman’in doğuşu

Morita, mesleğinin en büyük kırılma anının 1961’de Sony’nin New York Menkul Değerler Borsası‘na kote olması olduğunu, lakin pratikte ise Walkman‘i yaratmasıyla 1978’den daha sonra dünya çapında milyonlarca insanın ömrüne “dokunduğunu” söylemiş oldu.

Bu efsanevi eserin kıssası, Ibuka’nın Sony halkından, iş için yurtdışına uçtuğunda müzik dinleyebilmesi için kendisine taşınabilir bir kaset çalar yapmasını istemesiyle başladı. Takımı, Pressman isimli kayıt aygıtı olan bir Sony eserini, aygıttan kayıt fonksiyonunu kaldırarak ve stereo ses ekleyerek değiştirdi.

Ibuka, denemesi için yeni “oyuncağını” Morita’ya verdiğinde, ses kalitesinden fazlaca etkilendi. Sezgileri ona bunun büyük bir muvaffakiyet olacağını söylüyordu ve çabucak yeni aygıtın piyasaya sürülmesini öne çekti.

Sony’nin ortasında bile birçok kişi kayıt özelliği olmayan bir kasetçaların satılacağından şüpheliydi. Fakat Morita ısrar etti ve birinci Walkman, Temmuz 1979‘da piyasaya sürüldüğünde tüm dünyayı fetheden büyük bir ticari muvaffakiyet elde etti.


Sony, kırk yılda 1.000’den çok farklı Walkman modeli piyasaya sürdü ve 420 milyondan fazla ünite sattı. Şirket Walkman üretmeye 2010 yılına kadar, CD’nin baskın hale gelmesinden epeyce daha sonra da devam etti.

Doğal ki kimi vakit Morita’nın içgüdüleri de isabetli değildi, mesela Beta ile VHS görüntüye meydan okumak istediğinde olduğu üzere. Ayrıyeten 1989’da milliyetçi Shintaro Ishihara ile birlikte “Hayır Diyebilen Japonya” isimli bir kitap yazdığında yansılara yol açtı. Hayır Diyebilen Asya olarak da biliniyor.

hayatının altıncı on yılında dalış ve su kayağı yapmaya başlayan tükenmez bir güce sahip Akio Morita, 1993 yılında felç geçirdi ve bunun kararında tekerlekli sandalyeye mahkûm oldu. Bir yıl daha sonra Sony başkanlığından istifa etti ve 3 Ekim 1999‘da öldü.

Sony’nin satış rekoru kırmış elektronik eserleri

Apple’ın kurucusu Steve Jobs‘un da en büyük hayranlardından biri olduğu Sony’nin, Akio Morita önderliğinde geliştirdiği ve her biri yüzlerce milyonluk satış sayısına ulaşan aygıtları ise şu biçimde:

Şirketin dünya çapındaki birinci hiti 1957‘de üretilen cep boyutunda bir radyo TR-63:


Sony sonrasındasında televizyonlara odaklandı. 1960 yılında taşınabilir bir TV piyasaya sürdü. Trinitron televizyonları ile renkli televizyonda çıtayı yükseltti:


1979‘da, Sony’e düzey atlatan Walkman piyasaya sürüldü:


Sony yenilik yapmaya devam edecekti. 1982 yılında Sony Watchman isimli cep televizyonu satışa çıktı:


Bundan yalnızca iki yıl daha sonra, 1984‘te Sony Discman piyasaya sürüldü:


1985‘te Sony, Handycam görüntü kamera çağını başlatacaktı:


Sony yenilik cephesinde ilerlemeye devam etti ve 1992 yılında, oyun dünyasına büyük bir katkı yapan MiniDisc‘i üretti:


1994‘te Sony, efsanevi oyun konsolu PlayStation‘ın birinci versiyonunu piyasaya sürdü:


Sony’nin bilgisayar ve dizüstü bilgisayar dünyasına ayak uydurması gerekecekti. Tam da bu basamakta 1996 yılında Vaio markası yaratıldı:


Sony ilerlemeye devam etti. Tüketici robotu pazarındaki birinci oyunculardan bir tanesiydi. Aibo, 1999 yılında tanıtıldı:


Betamax savaşından 30 yıl daha sonra Sony, DVD teknolojisi savaşlarında Blu-Ray ile savaşacaktı:


Sony’i muhtemelen en büyük savaş telefon pazarında bekliyordu. 2002‘de birinci Sony Ericsson telefonlar çıkış yaptı. 2005 yılında ise Walkman telefon olarak isimlendirilen modeller geldi:


sonrasındasında ise potansiyel iPhone katilleri olarak görülen akıllı telefonlar piyasaya sürüldü:


İnovasyon zordur ve bunu en âlâ bilen bir şirket var ise o da Sony‘dir ve artık bu Japon mucizesi 76 yaşında.

  • Anasayfa
  • Mesken Elektroniği
  • Televizyonlar Haberleri
  • Sony: Savaş daha sonrası harabelerde kurulan Japon mucizesi 76 yaşında