Professional
New member
Geçtiğimiz günlerde girişimcileri desteklemek için kıymetli bir proje yürüttünüz. MediaMarkt Startup Challenge projesi nasıl ve niye doğdu? Maksadına ulaştı mı? Bize anlatabilir misiniz?
Bizim ruhumuzun aslında bir kesimi startup. Startup Challenge da 2016 yılında Almanya organizasyonumuzla başladı. İki sene daha sonra da biz, 2018’de Türkiye’de hayli kuvvetli bir teşebbüsçü ekosistemi olduğunu bildiğimiz bu işi hayata geçirelim dedik. bu biçimdeki projeleri globaldeki arkadaşlarımız da epey beğendiler. Bu kadar parlak fikrin olduğu bir ülkede bu işiyapmamıza yarar sağlayacağını söylemiş olduler ve biz orada kendimize hoş bir çerçeve çizdik.
Çünkü startup dediğimiz vakit fazlaca geniş bir perspektif olabiliyor. ‘Bizim üzere geleceğin teknolojilerini kurgulayan şirketlerle, perakendeyi bir daha şekillendirecek girişimcileri bir ortaya getirelim ve tahlil oluşturacak startupların üzerine gidelim’ dedik. 2018 yılında birinci başladığımızda, fazlaca kuvvetli 60 tane proje geldi bize. Bunların pek birçoklarının biz grobal çapta boyut kazanabileceklerini gördük. Gerisinden bu projeleri, 13 ülkedeki faaliyet gösterdiğimiz operasyonlarla paylaştık. Bu büyük network içine dahil ettik. bu biçimde olunca da Türkiye’den çıkan teşebbüsler Amerika’dan Nijerya’ya kadar bir fazlaca bir fazlaca ülkeyi kapsayan geniş bir yelpazenin ekosisteminin modülü oldu.
TOPLAMDA 525 TEŞEBBÜS DEĞERLENDİRİLDİ
Dönüp baktığımızda gerçekten değerli bir iş yaptığınızı düşünüyorum. Birinci dört yılımızda 525 tane teşebbüsü değerlendirdik. Bunların 268 adedinin perakende satış teknolojileri olduğunu, 145 adedinin kurumların dijitalleşme süreçleri, 54 adedinin satış daha sonrası teknolojiler olduğunu gördük ve farklı farklı alanlara baktığımızda da bir daha 59 farklı teşebbüsünü değerlendirdiğimizi gördük. Burada yıllar geçtikten daha sonra 2022’ye geldiğimizde de büyük bir ivme kazandığını gördük. 2022 yılında Startup Challenge’a 51 ülkeden, 205 müracaat geldi. Bu da hakikatten fevkalade bir şey. Artık bu challenge kendisini de aşmış durumda. Biz de bu kadar epey ülkeye ulaştığımız için bu kadar hayli girişimciye ulaştığımız için memnunuz. Bunların 205 adedinin, 136 tanesi de halihazırda yatırımcılardan fon almayı başarmış. Yani ‘benim fikrim var, göndereyim’ kanısıyla esasen birkaç adımı geçmişler ve birtakım kaynak toplamışlar. Sahiden biz de görüyoruz ki geçtiğimiz her yıl boyunca kendisiyle yarışan bir hale geldi proje. Biz de bu türlü büyütme devam ediyoruz.
Bu yılki iştiraki nasıl buldunuz? Hangi çeşit projeler geldi, kimler kazandı?
Bu seneye baktığımızda, yapay zeka, robotik ve veri analitiği hayli öne çıkıyor. Bunların ardına baktığınız vakit büsbütün verimlilik anlayışının kelam konusu olduğunu görüyoruz. Zira günümüzde veri epeyce bol. Ancak veriyi en güzel biçimde kullanmak için onun analitiğini epey âlâ çözmek lazım ki o verilerden bir sonuç üretebilelim. Yapay zekada yaptığımız süreçleri oldukçalayarak, daha süratli yaparak sonuç üretilmesi lazım. örneğin robotik tahlillerde projelerden bir tanesi, bir depodaki robotik tahlillerle ilgiliydi. Bir eserin A noktasından B noktasına gdolayılüp getirilmesi, rafların taşınması üzere süreçlerin süratli bir biçimde çözülmesi konusuydu, yani verimliliği arttıracak işler karşımıza çıkıyor. Kelam konusu 205 projenin alt kırılımlarına bakarsak, 103 tanesi perakende satış teknolojileri, yani satış sürecini hızlandırma konusundaydı. 54 tanesi kurumsal dijitalleştirme ki burada da süreçleri nasıl daha süratli dijitalleştirebiliriz ve nasıl buradaki tüketiciye kolay ve süratli bir tahlil sunabiliriz bahisleri öne çıkıyor. 15 tanesi satış daha sonrası teknolojilerle ilgiliydi.
Fikir vermesi ismine kazananlardan bahsetmekte fayda var. Yılın teşebbüsçüsü, gerçek vakitli müşteri tecrübesini güzelleştiren Oriient oldu.
ÜRÜN GEREKSİNİMİNE KİRA ÇÖZÜMÜ
İç yer pozisyonlandırma sistemi olan Oriient, dijital dünyayı ve data takviyeli şahsileştirmeyi bir ortaya getirerek gerçek vakitli müşteri tecrübesini düzgünleştiriyor. İkinci var isepp isimli bir projeydi. İnsanların kullanmadıkları eşyayı kiraya verebilecekleri yahut gereksinim duydukları eserleri kiralayabilecekleri bir kiralama pazar yeri. Günümüzde biliyorsunuz eseri taksitli de olsa satın alıyoruz lakin artık bilhassa teknolojide mamüllerin fazlaca süratli gelişmesi ve değişmesiyle birlikte bir kiralama muhtaçlığı da ortaya çıktı. Bunu yalnızca uzun vade kiralama üzere düşünmeyin. Günümüzde kimi kullanmaktan emin olmadığımız eserleri de kiralayarak o tüketicinin sahiden muhtaçlığı olup olmadığını ortaya çıkartabiliyoruz. örneğin herkes drone’larla ilgili istekli olabiliyor fakat bu drone’u aldıklarında kullanıp kullanamayacağından epey emin değiller. bu biçimde üç aylık kiralıyor örneğin. Kiralama söylemiş olduğiniz vakit artık fazlaca fazla alanı kapsayabiliyor. Üçüncü olan yarışmacımızsa Vouchery.io oldu. Burada da bildiğimiz kuponları dijitalleştirerek onların daha kolay takibi sağlanıyor, kampanyalardan yatırım getirisini artıran yapay zeka takviyeli bir promosyon altyapısı olarak öne çıkıyor.
Siz de vurguladınız, artık küreselden de buraya müracaat alıyorsunuz. Çok merak ediyorum, küreselden gelen müracaatlarla Türkiye’den yapılabaşvurular içinde bir fark var mı? Farklar neler? Bakış açıları nasıl?
Biz Türkiye’deki çalışmaları epey titiz, itinayla hazırlanmış, kurgulanmış projeler olarak görüyoruz. Yani ne Amerika’dan ne İngiltere’den aşağı kalıyor, daha ihtimam gösteriliyor sahiden. Zira şunu görüyorum, bizim girişimcilerimiz, eğitim ve donanım olarak fazlaca güçlü arkadaşlarımızdan oluşuyor. Bu sayede de yaptıkları işi önemli yapmaya çalışıyorlar. Bir de tabi sonunda da bir kaynağa ulaşma motivasyonuyla arkadaşlarımız yaptığı işi birinci seferde güzel yapmaya çalışıyorlar. Türk girişimcisinin aslına bakarsan hoş fikirlerle geldiği gerçek ancak birlikteinde de yeni kuşağın daha titiz hazırlanmış olduğunu da görüyoruz. Gerçekten ‘dünyada iş yapabilir miyiz?’sorusunu kendileri de soruyorlar ve o istikamette hazırlık yapıyorlar. Yalnızca Türkiye’de kalır diye değil de sanki biz dünyaya çıkabilir miyiz diye kendilerini hazırlayarak geliyorlar.
DENEYİM MUHTAÇLIĞI ÖN PLANDA
MediaMarkt’ı düşündüğümüzde küresel bir marka ve Türkiye de değerli bir pazar. Kendine has epeyce özelliği var. Buradaki yaklaşımların küresel tesiri nasıl oluyor?
Genel olarak baktığımızda, epey süreç odaklı bir şirketiz. Burada yaptığımız her bir işin yanlışsız bir müddetç çerçevesinde olmasını sağlıyoruz ve bütün süreçlerimizi kayıt altına alıp, verimliliğimizi arttırmaya çalışıyoruz. Pazarlama iletişimize bakarsanız, 360 derece pazarlama irtibatı yapıyoruz. Yani tüketiciye hayli noktadan ulaşmaya çalışıyoruz ve daima tüketicimiz merkezde. MediaMarkt’ta tüketicimizde temas ettiğimiz her noktaya epeyce değer veriyoruz. örneğin davet merkezi bizim için yalnızca bir davet merkezi değil, servisimizin de hizmetimizin de harika olmasını sağlıyoruz. Orada tüketicimize dokunduğumuzu biliyoruz. Onlarda en düzgün intibayı bırakmaya çalışıyoruz. Lojistik konusunda da uçtan uca gerçek tahlil bulmaya çalışıyoruz. Husus yalnızca bir eseri A noktasından B noktasına taşımak değil; müşterinin muhtaçlıklarını en âlâ biçimde çözmeye uğraşıyoruz. Bunların yansımalarını küresele götürdüğümüzde de görüyoruz. Globalde, Almanya’da, İsviçre’de, Hollanda’da, 20’nin üzerinde Türk yöneticimiz var. Onlar da bizim burada yaptıklarımızı bir nevi adım adım küresel tertibe taşıyorlar.
Sizin epeyce düzgün bir gözlemci olduğunuzu biliyorum. Pazarlama dalında öne çıkan trendler önümüzdeki devri şekillendirecek hususlar neler? Tüketici beklentileri değişiyor mu?
Bizim gördüğümüz trend, tecrübe. İnsanların bir eseri satın alma gereksiniminden daha evvel o eseri deneyimleme muhtaçlığı var. Biz de bu içgörüden yola çıkarak, kendimizi bir tecrübe elektroniği merkezi haline getirmeye çalışıyoruz. Bu manada çalışan tecrübesi, sürdürülebilirlik, uçtan uca satın alma, öncesi ve daha sonrası satın alma süreci diye baktığımız vakit hepsini bir ortaya koymaya çalışıyoruz.
KAMPANYADA MAĞAZAYA GELİŞ GEÇEN YILA NAZARAN YÜZDE 47 ARTTI
* Her yıl kasım ayında gerçekleştirdiğiniz bir kampanya var. Tüketiciler bu kasımda en çok hangi eserlere istek gösterdi?
Şahane Kasım ve bilhassa Şahane Cuma diyelim. Tüketicilerin en çok beklediği kampanyalardan bir tanesi oldu. Bunu herbiçimde yıllar ortasında, adım adım çıtayı üste çekerek beklentileri de yükselttik. Biz de epey memnunuz, tüketici de hayli memnun. Biz de yıllardır özel fırsatlar sunmaya çalışıyoruz ve bunları fazlaca renkli aktivitelerle ve etkinliklerle vermeye çalışıyoruz. örneğin bu yılki konuklarımız Danilo Zanna ve Pelin Karahan’dı. Onlar MediaMarkt’ın klasikleşen branda yırtma aktifliği kapsamında bir mağazamıza geliyorlar ve işte gecenin bir saatinde branda yırtarak mağazaya giriyorlar. Kampanyalar başlamış oluyor. Çabucak gerisinden Levent mağazamızda ünlü rapçı Ceza kısa bir konser verdi. Levent mağazasının önü stadyum üzere oldu.
daha sonrasında da sıra, temel beklenti olan her kategoride epeyce özel fırsatlar sunmaya geliyor. 22-28 Kasım içinde fırsatları dijitale yansıttık ve bir tüketicinin aldığı sepetin ortalamasında yüzde 119’luk artış yakalandığını gördük. Mağazaya gelişler geçen seneye nazaran yüzde 47 arttı. Geçen yıllarde pandemiden dolayı kimi tüketiciler mağazalara gelmeyi tercih etmiyordu lakin artık onun büsbütün eski oranlara döndüğünü gördük ve satışımızda yüzde 187 üzere bir artış oldu. Saat 3-8 içinde büyük yoğunluk oldu ya da yaş kümelerine bakarsak 18-35 yaş içindeki kümelerin yarısını oluşturduğunu gördük.
Bizim ruhumuzun aslında bir kesimi startup. Startup Challenge da 2016 yılında Almanya organizasyonumuzla başladı. İki sene daha sonra da biz, 2018’de Türkiye’de hayli kuvvetli bir teşebbüsçü ekosistemi olduğunu bildiğimiz bu işi hayata geçirelim dedik. bu biçimdeki projeleri globaldeki arkadaşlarımız da epey beğendiler. Bu kadar parlak fikrin olduğu bir ülkede bu işiyapmamıza yarar sağlayacağını söylemiş olduler ve biz orada kendimize hoş bir çerçeve çizdik.
Çünkü startup dediğimiz vakit fazlaca geniş bir perspektif olabiliyor. ‘Bizim üzere geleceğin teknolojilerini kurgulayan şirketlerle, perakendeyi bir daha şekillendirecek girişimcileri bir ortaya getirelim ve tahlil oluşturacak startupların üzerine gidelim’ dedik. 2018 yılında birinci başladığımızda, fazlaca kuvvetli 60 tane proje geldi bize. Bunların pek birçoklarının biz grobal çapta boyut kazanabileceklerini gördük. Gerisinden bu projeleri, 13 ülkedeki faaliyet gösterdiğimiz operasyonlarla paylaştık. Bu büyük network içine dahil ettik. bu biçimde olunca da Türkiye’den çıkan teşebbüsler Amerika’dan Nijerya’ya kadar bir fazlaca bir fazlaca ülkeyi kapsayan geniş bir yelpazenin ekosisteminin modülü oldu.
TOPLAMDA 525 TEŞEBBÜS DEĞERLENDİRİLDİ
Dönüp baktığımızda gerçekten değerli bir iş yaptığınızı düşünüyorum. Birinci dört yılımızda 525 tane teşebbüsü değerlendirdik. Bunların 268 adedinin perakende satış teknolojileri olduğunu, 145 adedinin kurumların dijitalleşme süreçleri, 54 adedinin satış daha sonrası teknolojiler olduğunu gördük ve farklı farklı alanlara baktığımızda da bir daha 59 farklı teşebbüsünü değerlendirdiğimizi gördük. Burada yıllar geçtikten daha sonra 2022’ye geldiğimizde de büyük bir ivme kazandığını gördük. 2022 yılında Startup Challenge’a 51 ülkeden, 205 müracaat geldi. Bu da hakikatten fevkalade bir şey. Artık bu challenge kendisini de aşmış durumda. Biz de bu kadar epey ülkeye ulaştığımız için bu kadar hayli girişimciye ulaştığımız için memnunuz. Bunların 205 adedinin, 136 tanesi de halihazırda yatırımcılardan fon almayı başarmış. Yani ‘benim fikrim var, göndereyim’ kanısıyla esasen birkaç adımı geçmişler ve birtakım kaynak toplamışlar. Sahiden biz de görüyoruz ki geçtiğimiz her yıl boyunca kendisiyle yarışan bir hale geldi proje. Biz de bu türlü büyütme devam ediyoruz.
Bu yılki iştiraki nasıl buldunuz? Hangi çeşit projeler geldi, kimler kazandı?
Bu seneye baktığımızda, yapay zeka, robotik ve veri analitiği hayli öne çıkıyor. Bunların ardına baktığınız vakit büsbütün verimlilik anlayışının kelam konusu olduğunu görüyoruz. Zira günümüzde veri epeyce bol. Ancak veriyi en güzel biçimde kullanmak için onun analitiğini epey âlâ çözmek lazım ki o verilerden bir sonuç üretebilelim. Yapay zekada yaptığımız süreçleri oldukçalayarak, daha süratli yaparak sonuç üretilmesi lazım. örneğin robotik tahlillerde projelerden bir tanesi, bir depodaki robotik tahlillerle ilgiliydi. Bir eserin A noktasından B noktasına gdolayılüp getirilmesi, rafların taşınması üzere süreçlerin süratli bir biçimde çözülmesi konusuydu, yani verimliliği arttıracak işler karşımıza çıkıyor. Kelam konusu 205 projenin alt kırılımlarına bakarsak, 103 tanesi perakende satış teknolojileri, yani satış sürecini hızlandırma konusundaydı. 54 tanesi kurumsal dijitalleştirme ki burada da süreçleri nasıl daha süratli dijitalleştirebiliriz ve nasıl buradaki tüketiciye kolay ve süratli bir tahlil sunabiliriz bahisleri öne çıkıyor. 15 tanesi satış daha sonrası teknolojilerle ilgiliydi.
Fikir vermesi ismine kazananlardan bahsetmekte fayda var. Yılın teşebbüsçüsü, gerçek vakitli müşteri tecrübesini güzelleştiren Oriient oldu.
ÜRÜN GEREKSİNİMİNE KİRA ÇÖZÜMÜ
İç yer pozisyonlandırma sistemi olan Oriient, dijital dünyayı ve data takviyeli şahsileştirmeyi bir ortaya getirerek gerçek vakitli müşteri tecrübesini düzgünleştiriyor. İkinci var isepp isimli bir projeydi. İnsanların kullanmadıkları eşyayı kiraya verebilecekleri yahut gereksinim duydukları eserleri kiralayabilecekleri bir kiralama pazar yeri. Günümüzde biliyorsunuz eseri taksitli de olsa satın alıyoruz lakin artık bilhassa teknolojide mamüllerin fazlaca süratli gelişmesi ve değişmesiyle birlikte bir kiralama muhtaçlığı da ortaya çıktı. Bunu yalnızca uzun vade kiralama üzere düşünmeyin. Günümüzde kimi kullanmaktan emin olmadığımız eserleri de kiralayarak o tüketicinin sahiden muhtaçlığı olup olmadığını ortaya çıkartabiliyoruz. örneğin herkes drone’larla ilgili istekli olabiliyor fakat bu drone’u aldıklarında kullanıp kullanamayacağından epey emin değiller. bu biçimde üç aylık kiralıyor örneğin. Kiralama söylemiş olduğiniz vakit artık fazlaca fazla alanı kapsayabiliyor. Üçüncü olan yarışmacımızsa Vouchery.io oldu. Burada da bildiğimiz kuponları dijitalleştirerek onların daha kolay takibi sağlanıyor, kampanyalardan yatırım getirisini artıran yapay zeka takviyeli bir promosyon altyapısı olarak öne çıkıyor.
Siz de vurguladınız, artık küreselden de buraya müracaat alıyorsunuz. Çok merak ediyorum, küreselden gelen müracaatlarla Türkiye’den yapılabaşvurular içinde bir fark var mı? Farklar neler? Bakış açıları nasıl?
Biz Türkiye’deki çalışmaları epey titiz, itinayla hazırlanmış, kurgulanmış projeler olarak görüyoruz. Yani ne Amerika’dan ne İngiltere’den aşağı kalıyor, daha ihtimam gösteriliyor sahiden. Zira şunu görüyorum, bizim girişimcilerimiz, eğitim ve donanım olarak fazlaca güçlü arkadaşlarımızdan oluşuyor. Bu sayede de yaptıkları işi önemli yapmaya çalışıyorlar. Bir de tabi sonunda da bir kaynağa ulaşma motivasyonuyla arkadaşlarımız yaptığı işi birinci seferde güzel yapmaya çalışıyorlar. Türk girişimcisinin aslına bakarsan hoş fikirlerle geldiği gerçek ancak birlikteinde de yeni kuşağın daha titiz hazırlanmış olduğunu da görüyoruz. Gerçekten ‘dünyada iş yapabilir miyiz?’sorusunu kendileri de soruyorlar ve o istikamette hazırlık yapıyorlar. Yalnızca Türkiye’de kalır diye değil de sanki biz dünyaya çıkabilir miyiz diye kendilerini hazırlayarak geliyorlar.
DENEYİM MUHTAÇLIĞI ÖN PLANDA
MediaMarkt’ı düşündüğümüzde küresel bir marka ve Türkiye de değerli bir pazar. Kendine has epeyce özelliği var. Buradaki yaklaşımların küresel tesiri nasıl oluyor?
Genel olarak baktığımızda, epey süreç odaklı bir şirketiz. Burada yaptığımız her bir işin yanlışsız bir müddetç çerçevesinde olmasını sağlıyoruz ve bütün süreçlerimizi kayıt altına alıp, verimliliğimizi arttırmaya çalışıyoruz. Pazarlama iletişimize bakarsanız, 360 derece pazarlama irtibatı yapıyoruz. Yani tüketiciye hayli noktadan ulaşmaya çalışıyoruz ve daima tüketicimiz merkezde. MediaMarkt’ta tüketicimizde temas ettiğimiz her noktaya epeyce değer veriyoruz. örneğin davet merkezi bizim için yalnızca bir davet merkezi değil, servisimizin de hizmetimizin de harika olmasını sağlıyoruz. Orada tüketicimize dokunduğumuzu biliyoruz. Onlarda en düzgün intibayı bırakmaya çalışıyoruz. Lojistik konusunda da uçtan uca gerçek tahlil bulmaya çalışıyoruz. Husus yalnızca bir eseri A noktasından B noktasına taşımak değil; müşterinin muhtaçlıklarını en âlâ biçimde çözmeye uğraşıyoruz. Bunların yansımalarını küresele götürdüğümüzde de görüyoruz. Globalde, Almanya’da, İsviçre’de, Hollanda’da, 20’nin üzerinde Türk yöneticimiz var. Onlar da bizim burada yaptıklarımızı bir nevi adım adım küresel tertibe taşıyorlar.
Sizin epeyce düzgün bir gözlemci olduğunuzu biliyorum. Pazarlama dalında öne çıkan trendler önümüzdeki devri şekillendirecek hususlar neler? Tüketici beklentileri değişiyor mu?
Bizim gördüğümüz trend, tecrübe. İnsanların bir eseri satın alma gereksiniminden daha evvel o eseri deneyimleme muhtaçlığı var. Biz de bu içgörüden yola çıkarak, kendimizi bir tecrübe elektroniği merkezi haline getirmeye çalışıyoruz. Bu manada çalışan tecrübesi, sürdürülebilirlik, uçtan uca satın alma, öncesi ve daha sonrası satın alma süreci diye baktığımız vakit hepsini bir ortaya koymaya çalışıyoruz.
KAMPANYADA MAĞAZAYA GELİŞ GEÇEN YILA NAZARAN YÜZDE 47 ARTTI
* Her yıl kasım ayında gerçekleştirdiğiniz bir kampanya var. Tüketiciler bu kasımda en çok hangi eserlere istek gösterdi?
Şahane Kasım ve bilhassa Şahane Cuma diyelim. Tüketicilerin en çok beklediği kampanyalardan bir tanesi oldu. Bunu herbiçimde yıllar ortasında, adım adım çıtayı üste çekerek beklentileri de yükselttik. Biz de epey memnunuz, tüketici de hayli memnun. Biz de yıllardır özel fırsatlar sunmaya çalışıyoruz ve bunları fazlaca renkli aktivitelerle ve etkinliklerle vermeye çalışıyoruz. örneğin bu yılki konuklarımız Danilo Zanna ve Pelin Karahan’dı. Onlar MediaMarkt’ın klasikleşen branda yırtma aktifliği kapsamında bir mağazamıza geliyorlar ve işte gecenin bir saatinde branda yırtarak mağazaya giriyorlar. Kampanyalar başlamış oluyor. Çabucak gerisinden Levent mağazamızda ünlü rapçı Ceza kısa bir konser verdi. Levent mağazasının önü stadyum üzere oldu.
daha sonrasında da sıra, temel beklenti olan her kategoride epeyce özel fırsatlar sunmaya geliyor. 22-28 Kasım içinde fırsatları dijitale yansıttık ve bir tüketicinin aldığı sepetin ortalamasında yüzde 119’luk artış yakalandığını gördük. Mağazaya gelişler geçen seneye nazaran yüzde 47 arttı. Geçen yıllarde pandemiden dolayı kimi tüketiciler mağazalara gelmeyi tercih etmiyordu lakin artık onun büsbütün eski oranlara döndüğünü gördük ve satışımızda yüzde 187 üzere bir artış oldu. Saat 3-8 içinde büyük yoğunluk oldu ya da yaş kümelerine bakarsak 18-35 yaş içindeki kümelerin yarısını oluşturduğunu gördük.