Samuag
New member
2021 yılı tıpkı ülkemiz üzere tüm dünya için de iklim değişikliği açısından kıymetli bir dönüm noktası oldu. Ülkemiz Paris Muahedesine taraf olarak iklim değişikliği ile gayretini milletlerarası platformda daha kuvvetli bir biçimde yerine getirmeyi hedeflediğini gösterdi. Öteki taraftan 50’nin üzerinde ülke uzun periyotlu düşük kalkınma planlarını Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Mukavelesi Sekreteryası’na (BMİDÇS) sundu. Bunlara ek olarak biroldukça ülke ulusal katkı beyanını güncellemeye başladı. Milletlerarası finans kuruluşları şimdi tüm işleri ile iklim değişikliği konusunun ilişkisini oluşturdu ve bu taraftaki siyasetlerini açıklamaya başladı.
Ülkemiz bakımından ise burada sayılan ve sayılmayan tüm global gelişmelere ek olarak değerli bir dönüm noktası gerçekleşti. Sayın Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan 2053 Net Sıfır Emisyon ve Yeşil Kalkınma maksatlarını deklare etti. Rastgele bir mevzuda adım atılması ve en kuvvetli halde uygulamaya geçilmesindeki en büyük kriter üst seviye irade ve sahiplenmedir. Bu noktada iklim değişikliğine ait ulusal süreç de bu gerçek doğrultusunda üst bir noktaya taşındı. Gayenin açıklanması daha sonrası birinci adım olarak ise iklim değişikliğiyle gayretimizde temel siyasetlerimize yol gösterecek bir İklim Şûrası yapılmasına karar verildi. Şuranın birinci hedefi 2053 net sıfır emisyon amacı doğrultusunda önümüzdeki süreci ortaya koyacak temel siyaset alanlarını belirlemekti. Bu temel siyasetler doğrultusunda 2022 yılı boyunca önümüzdeki sürecin yapıtaşları teker teker oluşturulacak. Şura çıktıları 27. Taraflar Konferansı öncesi tamamlanması planlanan Ulusal Katkı Beyanı ve Uzun Devirli İklim Değişikliği Stratejisi ve Aksiyon Planına katkı sağlayacak. Öteki taraftan İklim Kanunu başta olmak üzere iklim konusunda geliştirilecek mevzuata istikamet verecek. İklim değişikliğine ait plan, projeksiyon ve düzenlemelerin yapılacağı ve bu bakımdan epey ağır geçecek olan 2022 yılının tüm adımları şura çıktılarıyla netleştirildi.
Etraf, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakan Yardımcısı İklim Değişikliği Başmüzakerecisi Prof. Dr. Mehmet Emin Birpınar,
İKİ AYLIK ŞURA SÜRECİ NASIL GERÇEKLEŞTİRİLDİ
Şura yapılması sonucunın Aralık 2021 tarihinde alınmasını takiben komitelerin başlıkları, ele alması beklenen konular ve iştirakçileri belirlendi. Komite başlıkları belirlenirken BMİDÇS altındaki temel müzakere başlıklarının yanında göç, adil dönüşüm ve lokal idareler üzere ülkemizin iklim değişikliği ile uğraşı kapsamında kıymetli ve yeni olan alanlar da dahil edildi. İklim değişikliği ile gayrette en hayli üzerinde durulan azaltım konusu şura kapsamında iki komitede ele alındı: Güç, sanayi, ulaştırma bölümlerini kapsayan Sera Gazı Azaltım-1 Komitesi ve tarım, atık, binalar ve Arazi kullanması, Arazi Kullanım Değişikliği ve Ormancılık (AKAKDO) dallarını kapsayan Sera Gazı Azaltım-2 Komitesi. Şuranın başka komiteleri Bilim ve Teknoloji, Yeşil Finansman ve Karbon Fiyatlama, İklim Değişikliğine Ahenk, Mahallî İdareler ve Göç, Adil Geçiş ve Başka Toplumsal Siyasetler olarak belirlendi.
Komitelerin liderleri İklim Değişikliği ve Ahenk Uyum Şurası sonucu ile komite konusunda yetkili Bakanlığın üst seviye yöneticileri olarak belirlendi. Kurul yardımcıları olarak ise bahsin en önde gelen akademisyenleri sürece dâhil edildi. Kurulların tüm çalışmalarını yüklenen ve büyük özveriyle çalışan kurul üyeleri; kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, özel kesim ve STK’lar başta olmak üzere tüm paydaşları içerecek biçimde 473 bireyden oluşturuldu. Bu manada şura sırasında birinci kere tüm taraflar birebir masa etrafında oturdu ve ortak akıl devreye girdi. 27 Aralık 2021 tarihinde birinci kurul çevrimiçi toplantıları başladı. Şura Genel Konseyine kadar 40’ın üzerinde çevrimiçi toplantı gerçekleştirildi. Bu toplantılara komite üye sayısının yaklaşık 2 katı, yani bin kişi civarında iştirak oldu. Mevcut durum, sorun alanları, siyasetler, stratejiler ve hareketlerin tartışıldığı bu toplantıların teknik altyapısını şura kapsamında kurul üyelerine yönelik yapılan 3 anket destekledi. Birinci anket ile mevcut durum ve sorun alanları tespit edilirken ikincisi ile siyaset teklifleri toplandı Son anketle ise belirlenen siyasetler evvelandirildi. Anket süreci kurul çalışmalarının randımanını artırırken kısa müddette geniş kapsamlı ve ayrıntılı dataya ulaşılmasını ve görüşlerin ayrıntılı bir biçimde toplanmasını sağladı.
bu biçimdelikle 21-25 Şubat tarihinde gerçekleştirilen Genel Şuraya tüm komitelerin hazır bir biçimde gelmesi ve genel heyet sırasında çalışmaların ayrıntısına inilmesi sağlandı. Şura sırasında tüm komiteler toplam 50 civarında oturumda siyaset önerilenini tartıştı ve yuvarlak masalara sunmak üzere kesin hale getirdi. Yuvarlak masalar net sıfır yolunda adımlar atması beklenen kamu kurumlarının ve paydaşların en üst seviye yöneticilerinden yaklaşık 200 üyeden oluştu. Yuvarlak masalar bu yıl ağır bir formda geçecek iklim değişikliği plan ve siyaset süreçlerinin içerisine bu kurumları dahil etmek, şura daha sonrası altını dolduracakları ve uygulayacakları siyaset tekliflerini görüşmek ve üst seviye sahiplenmeyi en üst seviyeye çıkarmak gayesiyle kurgulandı. Hakikaten iklim değişikliği konusu yatay kesen ve fazlaca istikametli olması sebebiyle biroldukca kurumun yetki alanına girmekte ve üst bir uyum gerektirmekte. Tüm bu teknik çalışmalar sonucunda şuranın son günü gerçekleştirilen genel konsey ile 217 karar kabul edildi. Bunlardan 76’sı öncelikli olarak belirlendi.
Taraflar Konferansı yapısına emsal bir biçimde kurgulanan şurada önümüzdeki sürecin ögelerini belirleyen teknik çalışmaların yanında iklim değişikliği paydaşlarına ait çalışmalar da gerçekleştirildi. Günlük ortalama 2 bin kişinin faaliyet içerisinde olduğu şura alanında 200’ün üstünde üniversitemizi temsilen belirlenen “İklim Elçileri” hazırladıkları “Gençlik Bildirgesi”ni sundular ve tüm Şura boyunca çalışmalarına devam ettiler. Başka taraftan memleketler arası kuruluşların, üniversiteler ve özel dalın ortasında yer aldığı paneller ile Paris Muahedesi ve memleketler arası süreç, yeşil siyaset uygulamaları, memleketler arası finansman, bilim ve süratle gelişen teknolojinin 2053 maksadına ulaşmadaki rolü, lokal iklim aksiyonları, yeşil mutabakat ve endüstride dönüşüm hususları konuşuldu.
Teknik ve lojistik hazırlıkları yalnızca iki ayda tamamlanan şura; kurul ve yuvarlak masa toplantıları, ikili üst seviye görüşmeler, sunumlar, paneller, bildiriler ve stantlar ile geniş paydaş iştirakiyle iklim değişikliğinin epeyce istikametli bir biçimde ele alınmasına ortam sağladı.
ŞURA ÇIKTILARI
Kurul ve yuvarlak masa çalışmaları ardından 7 temel alana yönelik 217 karar kabul edildi. Bunlardan 89’u azaltım bölümüne yönelik çerçeveyi çizmek üzere kaleme alındı. 2053 Net Sıfır Emisyon gayesi doğrultusunda güç alanına yönelik; kömürden elektrik üretimi kaynaklı emisyonun düşürülmesi doğrultusunda arz güvenliği, makroekonomik ve toplumsal tesirleri içeren çalışmaların yapılması ve bir yol haritası belirlenmesi kabul edildi. Ayrıyeten yenilenebilir güç kaynaklarının kullanmasının arttırılması ve çeşitlendirilmesi; güç verimliliği, sistem altyapısının uygunlaştırılması ve hidrojen yol haritasına ait çalışmalar da kabul edilen kararlar içerisinde yer aldı. Sürdürülebilir ulaşım planlaması yaklaşımları, yük ve yolcu nakliyatında emisyon azaltımını hedefleyen yeşil ulaşım sistemleri, ulaşımda elektrifikasyon ekosistemi, alternatif yakıtlar ve akıllı ulaşım sistemleri üzere alanlar da ulaştırma çalışmaları kapsamında ön plana çıktı. Sanayi bölümünde karbon ağır bölümler başta olmak üzere yol haritalarının ve dayanak sistemlerinin belirlenmesi ile bir arada atıkların yan eser, alternatif hammadde olarak kullanılması üzerinde mutabakata varıldı.
AKAKDO dalında karbon tavrının artırılmasına yönelik yeterli uygulamalar ile orman, tarım ve mera alanlarında karbon yutağı kayıplarının önlenmesine ait kararlar alındı. Tarım bölümünde bütünleşik bir yaklaşımla tarımda sürdürülebilir ve döngüsel üretime geçiş, “İklim Dostu Ziraî Destekleme Modeli”nin oluşturulması, tabiat temelli tahlil uygulamaları, gübre kullanması üzere alanlar ele alınırken binalara ait çalışmalarda neredeyse sıfır güçlü bina (nSEB) uygulamaları, atık bölümünde ise sıfır atık uygulamaları ve sistemli depolama süreci öne çıkan başlıklar oldu. Bilim ve teknoloji alanında azaltım ve ahenk başlıklarında yer alan kararlara ulaşmak ismine gerekli olan teknoloji altyapısı çalışıldı. Yeşil finansman çalışmalarında “Ulusal Yeşil Finans Stratejisi”nin 2023 yılının sonuna kadar hazırlanmasına karar verildi. Emisyon Ticaret Sistemi’nin (ETS) ülkemizde kurulması için çalışmaların hızlandırılması ve ETS’nin uygulamaya alınmasına yönelik çalışmaların 2024 yılında tamamlanması sonucu alındı. Ülkemizin iklim değişikliği bağlamında en hayli karşı karşıya kaldığı ahenk konusunda ise tesir, etkilenebilirlik ve risk tahlillerinin yapılması ile ulusal, bölgesel ve lokal ölçekte dalların ahenk aksiyonlarının belirlenmesi ve uygulanması konuları ele alındı. Ayrıyeten su verimliliği üzerinde duruldu.
Şuranın en kıymetli çalışma alanlarından biri olan mahallî idarelere ait “Yerel İklim Değişikliği Hareket Planları” için kullanılacak bir yönlendirici kılavuz hazırlanmasına ve kentlerin iklim değişikliğinin tüm tesirlerine karşı direnç endekslerinin tespit edilmesine karar verildi. Şurada göç, adil geçiş ve başka toplumsal siyasetler da ele alındı ve bu alanlara yönelik tanımlamalar yapılarak temel kabuller ele alındı.
SIRA İKLİM KANUNU, ULUSAL KATKI BEYANI VE UZUN DEVİRLİ İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ STRATEJİSİNDE
İklim değişikliği kalkınma ve global refah için önemli bir tehdit. Dünyanın en yoksul ve en kırılgan kısmının bu süreçte en makûs biçimde etkilenmesi bekleniyor. Bu durum siyaset yapıcılar için değerli zorluklar barındırıyor. Net sıfır emisyon amaçları doğrultusunda iktisadın tüm bölümlerine ve toplumun her kesitine yönelik dikkatle belirlenmiş siyasetler ve bunları hayata geçirecek hareketler gerekiyor. Bu durum tek bir hedef doğrultusunda hükümet ve öbür paydaşların uyum ortasında hareket etmesini gerektiriyor.
Tam da bu noktada açıklanan 2053 net sıfır vizyonu doğrultusunda şura süreci ile bir arada tüm paydaşlar içinde değerli bir sinerji yakalandı ve bu sinerjinin yıl uzunluğu sürecek planlama çalışmalarında devam etmesi hedefleniyor. Sıra iklim kanununda, ulusal katkı beyanında ve uzun periyotlu iklim değişikliği stratejisinde. Mola vermeden birlikte yol alıyor ve ülkemizin iklim değişikliği ile çabasına devam ediyoruz.
Ülkemiz bakımından ise burada sayılan ve sayılmayan tüm global gelişmelere ek olarak değerli bir dönüm noktası gerçekleşti. Sayın Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan 2053 Net Sıfır Emisyon ve Yeşil Kalkınma maksatlarını deklare etti. Rastgele bir mevzuda adım atılması ve en kuvvetli halde uygulamaya geçilmesindeki en büyük kriter üst seviye irade ve sahiplenmedir. Bu noktada iklim değişikliğine ait ulusal süreç de bu gerçek doğrultusunda üst bir noktaya taşındı. Gayenin açıklanması daha sonrası birinci adım olarak ise iklim değişikliğiyle gayretimizde temel siyasetlerimize yol gösterecek bir İklim Şûrası yapılmasına karar verildi. Şuranın birinci hedefi 2053 net sıfır emisyon amacı doğrultusunda önümüzdeki süreci ortaya koyacak temel siyaset alanlarını belirlemekti. Bu temel siyasetler doğrultusunda 2022 yılı boyunca önümüzdeki sürecin yapıtaşları teker teker oluşturulacak. Şura çıktıları 27. Taraflar Konferansı öncesi tamamlanması planlanan Ulusal Katkı Beyanı ve Uzun Devirli İklim Değişikliği Stratejisi ve Aksiyon Planına katkı sağlayacak. Öteki taraftan İklim Kanunu başta olmak üzere iklim konusunda geliştirilecek mevzuata istikamet verecek. İklim değişikliğine ait plan, projeksiyon ve düzenlemelerin yapılacağı ve bu bakımdan epey ağır geçecek olan 2022 yılının tüm adımları şura çıktılarıyla netleştirildi.
Etraf, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakan Yardımcısı İklim Değişikliği Başmüzakerecisi Prof. Dr. Mehmet Emin Birpınar,
İKİ AYLIK ŞURA SÜRECİ NASIL GERÇEKLEŞTİRİLDİ
Şura yapılması sonucunın Aralık 2021 tarihinde alınmasını takiben komitelerin başlıkları, ele alması beklenen konular ve iştirakçileri belirlendi. Komite başlıkları belirlenirken BMİDÇS altındaki temel müzakere başlıklarının yanında göç, adil dönüşüm ve lokal idareler üzere ülkemizin iklim değişikliği ile uğraşı kapsamında kıymetli ve yeni olan alanlar da dahil edildi. İklim değişikliği ile gayrette en hayli üzerinde durulan azaltım konusu şura kapsamında iki komitede ele alındı: Güç, sanayi, ulaştırma bölümlerini kapsayan Sera Gazı Azaltım-1 Komitesi ve tarım, atık, binalar ve Arazi kullanması, Arazi Kullanım Değişikliği ve Ormancılık (AKAKDO) dallarını kapsayan Sera Gazı Azaltım-2 Komitesi. Şuranın başka komiteleri Bilim ve Teknoloji, Yeşil Finansman ve Karbon Fiyatlama, İklim Değişikliğine Ahenk, Mahallî İdareler ve Göç, Adil Geçiş ve Başka Toplumsal Siyasetler olarak belirlendi.
Komitelerin liderleri İklim Değişikliği ve Ahenk Uyum Şurası sonucu ile komite konusunda yetkili Bakanlığın üst seviye yöneticileri olarak belirlendi. Kurul yardımcıları olarak ise bahsin en önde gelen akademisyenleri sürece dâhil edildi. Kurulların tüm çalışmalarını yüklenen ve büyük özveriyle çalışan kurul üyeleri; kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, özel kesim ve STK’lar başta olmak üzere tüm paydaşları içerecek biçimde 473 bireyden oluşturuldu. Bu manada şura sırasında birinci kere tüm taraflar birebir masa etrafında oturdu ve ortak akıl devreye girdi. 27 Aralık 2021 tarihinde birinci kurul çevrimiçi toplantıları başladı. Şura Genel Konseyine kadar 40’ın üzerinde çevrimiçi toplantı gerçekleştirildi. Bu toplantılara komite üye sayısının yaklaşık 2 katı, yani bin kişi civarında iştirak oldu. Mevcut durum, sorun alanları, siyasetler, stratejiler ve hareketlerin tartışıldığı bu toplantıların teknik altyapısını şura kapsamında kurul üyelerine yönelik yapılan 3 anket destekledi. Birinci anket ile mevcut durum ve sorun alanları tespit edilirken ikincisi ile siyaset teklifleri toplandı Son anketle ise belirlenen siyasetler evvelandirildi. Anket süreci kurul çalışmalarının randımanını artırırken kısa müddette geniş kapsamlı ve ayrıntılı dataya ulaşılmasını ve görüşlerin ayrıntılı bir biçimde toplanmasını sağladı.
bu biçimdelikle 21-25 Şubat tarihinde gerçekleştirilen Genel Şuraya tüm komitelerin hazır bir biçimde gelmesi ve genel heyet sırasında çalışmaların ayrıntısına inilmesi sağlandı. Şura sırasında tüm komiteler toplam 50 civarında oturumda siyaset önerilenini tartıştı ve yuvarlak masalara sunmak üzere kesin hale getirdi. Yuvarlak masalar net sıfır yolunda adımlar atması beklenen kamu kurumlarının ve paydaşların en üst seviye yöneticilerinden yaklaşık 200 üyeden oluştu. Yuvarlak masalar bu yıl ağır bir formda geçecek iklim değişikliği plan ve siyaset süreçlerinin içerisine bu kurumları dahil etmek, şura daha sonrası altını dolduracakları ve uygulayacakları siyaset tekliflerini görüşmek ve üst seviye sahiplenmeyi en üst seviyeye çıkarmak gayesiyle kurgulandı. Hakikaten iklim değişikliği konusu yatay kesen ve fazlaca istikametli olması sebebiyle biroldukca kurumun yetki alanına girmekte ve üst bir uyum gerektirmekte. Tüm bu teknik çalışmalar sonucunda şuranın son günü gerçekleştirilen genel konsey ile 217 karar kabul edildi. Bunlardan 76’sı öncelikli olarak belirlendi.
Taraflar Konferansı yapısına emsal bir biçimde kurgulanan şurada önümüzdeki sürecin ögelerini belirleyen teknik çalışmaların yanında iklim değişikliği paydaşlarına ait çalışmalar da gerçekleştirildi. Günlük ortalama 2 bin kişinin faaliyet içerisinde olduğu şura alanında 200’ün üstünde üniversitemizi temsilen belirlenen “İklim Elçileri” hazırladıkları “Gençlik Bildirgesi”ni sundular ve tüm Şura boyunca çalışmalarına devam ettiler. Başka taraftan memleketler arası kuruluşların, üniversiteler ve özel dalın ortasında yer aldığı paneller ile Paris Muahedesi ve memleketler arası süreç, yeşil siyaset uygulamaları, memleketler arası finansman, bilim ve süratle gelişen teknolojinin 2053 maksadına ulaşmadaki rolü, lokal iklim aksiyonları, yeşil mutabakat ve endüstride dönüşüm hususları konuşuldu.
Teknik ve lojistik hazırlıkları yalnızca iki ayda tamamlanan şura; kurul ve yuvarlak masa toplantıları, ikili üst seviye görüşmeler, sunumlar, paneller, bildiriler ve stantlar ile geniş paydaş iştirakiyle iklim değişikliğinin epeyce istikametli bir biçimde ele alınmasına ortam sağladı.
ŞURA ÇIKTILARI
Kurul ve yuvarlak masa çalışmaları ardından 7 temel alana yönelik 217 karar kabul edildi. Bunlardan 89’u azaltım bölümüne yönelik çerçeveyi çizmek üzere kaleme alındı. 2053 Net Sıfır Emisyon gayesi doğrultusunda güç alanına yönelik; kömürden elektrik üretimi kaynaklı emisyonun düşürülmesi doğrultusunda arz güvenliği, makroekonomik ve toplumsal tesirleri içeren çalışmaların yapılması ve bir yol haritası belirlenmesi kabul edildi. Ayrıyeten yenilenebilir güç kaynaklarının kullanmasının arttırılması ve çeşitlendirilmesi; güç verimliliği, sistem altyapısının uygunlaştırılması ve hidrojen yol haritasına ait çalışmalar da kabul edilen kararlar içerisinde yer aldı. Sürdürülebilir ulaşım planlaması yaklaşımları, yük ve yolcu nakliyatında emisyon azaltımını hedefleyen yeşil ulaşım sistemleri, ulaşımda elektrifikasyon ekosistemi, alternatif yakıtlar ve akıllı ulaşım sistemleri üzere alanlar da ulaştırma çalışmaları kapsamında ön plana çıktı. Sanayi bölümünde karbon ağır bölümler başta olmak üzere yol haritalarının ve dayanak sistemlerinin belirlenmesi ile bir arada atıkların yan eser, alternatif hammadde olarak kullanılması üzerinde mutabakata varıldı.
AKAKDO dalında karbon tavrının artırılmasına yönelik yeterli uygulamalar ile orman, tarım ve mera alanlarında karbon yutağı kayıplarının önlenmesine ait kararlar alındı. Tarım bölümünde bütünleşik bir yaklaşımla tarımda sürdürülebilir ve döngüsel üretime geçiş, “İklim Dostu Ziraî Destekleme Modeli”nin oluşturulması, tabiat temelli tahlil uygulamaları, gübre kullanması üzere alanlar ele alınırken binalara ait çalışmalarda neredeyse sıfır güçlü bina (nSEB) uygulamaları, atık bölümünde ise sıfır atık uygulamaları ve sistemli depolama süreci öne çıkan başlıklar oldu. Bilim ve teknoloji alanında azaltım ve ahenk başlıklarında yer alan kararlara ulaşmak ismine gerekli olan teknoloji altyapısı çalışıldı. Yeşil finansman çalışmalarında “Ulusal Yeşil Finans Stratejisi”nin 2023 yılının sonuna kadar hazırlanmasına karar verildi. Emisyon Ticaret Sistemi’nin (ETS) ülkemizde kurulması için çalışmaların hızlandırılması ve ETS’nin uygulamaya alınmasına yönelik çalışmaların 2024 yılında tamamlanması sonucu alındı. Ülkemizin iklim değişikliği bağlamında en hayli karşı karşıya kaldığı ahenk konusunda ise tesir, etkilenebilirlik ve risk tahlillerinin yapılması ile ulusal, bölgesel ve lokal ölçekte dalların ahenk aksiyonlarının belirlenmesi ve uygulanması konuları ele alındı. Ayrıyeten su verimliliği üzerinde duruldu.
Şuranın en kıymetli çalışma alanlarından biri olan mahallî idarelere ait “Yerel İklim Değişikliği Hareket Planları” için kullanılacak bir yönlendirici kılavuz hazırlanmasına ve kentlerin iklim değişikliğinin tüm tesirlerine karşı direnç endekslerinin tespit edilmesine karar verildi. Şurada göç, adil geçiş ve başka toplumsal siyasetler da ele alındı ve bu alanlara yönelik tanımlamalar yapılarak temel kabuller ele alındı.
SIRA İKLİM KANUNU, ULUSAL KATKI BEYANI VE UZUN DEVİRLİ İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ STRATEJİSİNDE
İklim değişikliği kalkınma ve global refah için önemli bir tehdit. Dünyanın en yoksul ve en kırılgan kısmının bu süreçte en makûs biçimde etkilenmesi bekleniyor. Bu durum siyaset yapıcılar için değerli zorluklar barındırıyor. Net sıfır emisyon amaçları doğrultusunda iktisadın tüm bölümlerine ve toplumun her kesitine yönelik dikkatle belirlenmiş siyasetler ve bunları hayata geçirecek hareketler gerekiyor. Bu durum tek bir hedef doğrultusunda hükümet ve öbür paydaşların uyum ortasında hareket etmesini gerektiriyor.
Tam da bu noktada açıklanan 2053 net sıfır vizyonu doğrultusunda şura süreci ile bir arada tüm paydaşlar içinde değerli bir sinerji yakalandı ve bu sinerjinin yıl uzunluğu sürecek planlama çalışmalarında devam etmesi hedefleniyor. Sıra iklim kanununda, ulusal katkı beyanında ve uzun periyotlu iklim değişikliği stratejisinde. Mola vermeden birlikte yol alıyor ve ülkemizin iklim değişikliği ile çabasına devam ediyoruz.