Türkiye’de elektrikli araç sayısı artıyor: Araç meblağları ne kadar?

RAM

New member
Türkiye’de elektrikli araç sayısı artıyor: Araç meblağları ne kadar?
Araçlarda hizmet altyapısı büsbütün içten yanmalı motorlar üzerine kuruluyken elektrikli araçların piyasaya çıkmasıyla bu alanda yeni bir dal doğdu. Elektrikli araçların kullanmasının yaygınlaşması için şarj istasyonları ve batarya yatırımları da kritik öne taşıyor.


Türkiye’nin araba alanındaki yeni yatırımı Togg da yüzde 100 elektrikle çalışan bir araç olacak. Bu kapsamda Togg’un pazara çıkarken şarj istasyonları altyapısının hazır olacağı da daha evvel şirket yetkilileri tarafınca vurgulandı. Togg CEO’su Merhmet Gürcan Karakaş, 27 Aralık 2020’de bu alandaki yatırımlarını, “Şarj altyapısı ihtiyaçları konusunda çalışmalar tüm paydaşların görüşleri alınarak tamamlandı. Süratli ve yaygın alt yapı oluşumuna takviye için Togg Akıllı ve Süratli Şarj Tahlilleri A.Ş. ile hazırlıklara başladık. 2022 prestijiyle heyetim çalışmalarına başlıyoruz” kelamlarıyla anlatmıştı.


Sputnik’e konuşan kaynaklar, bu mevzuda, Togg Akıllı ve Süratli Şarj Tahlilleri şirketinin kendi şarj istasyonu altyapısını kurabileceğini ya da Türkiye’deki mevcut şarj istasyonu altyapısı için bir işletim modeli sistemi oluşturabileceğini tabir etti.


Türkiye’de elektrikli araç meblağları ne kadar?


Sputnik’e
değerlendirmelerde bulunan CARDATA Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın da 2021 yılında Türkiye’de 4 bin civarında elektrikli araç satıldığını kaydetti. 2022’de ise 11 bin adet elektrikli araç satılmasını beklediklerini kaydeden Yalçın, “Türkiye, elektrikli araca geçişte en kıymetli adımı 2022’de atıyor olacak. Yeni modellerin piyasaya girişini ve artan yatırımları bekliyoruz” açıklamasında bulundu. Fakat kayda bedel bir sorun ise elektrikli araç fiyatları. CARDATA’nın yaptığı araştırmaya göre, elektrikli araçların Türkiye’de satış fiyatları çok yüksek düzeyde seyrediyor. Bu araştırmaya nazaran Türkiye’de kimi markaların sıfır kilometre elektrikli araç satış fiyatları şöyle:

Renault Zoe 80 kWh Zen Paket (2021) – 550.900 TL
Renault Zoe 80 kWh Zen Paket (2022) – 576.900 TL
MG ZS KONUT 44.5 kWh Luxury Paket (2021) – 669.000 TL
Hyundai Kona 100 kWh Progressive Paket (2021) – 705.122 TL
Küçük Cooper 32.6 kWh Inspired Paket (2022) – 979.785 TL
Hyundai Kona 150 kWh Progressive Paket (2021) – 1.024.287 TL
Skywell ET5 71.98 kWh Premium Plus Paket (2022) – 1.218.000 TL
Mercedes-Benz EQA 350 4Matic AMG Plus Paket (2021) – 1.446.500 TL
BMW iX3 80 kWh Yeni Impressive Paket (2021) – 1.784.900 TL
Jaguar I-Pace 90kWh HSE Paket (2021) – 2.150.591 TL
BMW İX xDrive40 First Edition Sport Paket (2022) – 2.654.900 TL
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic Heritage Edition Paket (2021) – 4.207.500 TL
Porsche Taycan Turbo Paket (2022) – 5.180.000 TL
Porsche Taycan Turbo S Paket (2022) – 7.000.000 TL

‘81 vilayette 2.000’e yakın şarj istasyonu hizmet veriyor’


Teknoloji uzmanı Deniz Unay
ise Sputnik’e yaptığı değerlendirmede, elektrikli araçların en değerli avantajının kullanıcıya önemli bir yakıt tasarrufu sağlaması olduğunu söz ediyor. Elektrikli araçların yüzde 90 oranında güç verimliliği sağladığını tabir eden Unay, “Elektrikli araçların yakıt tüketen araçlara karşın daha sessiz çalışması gürültü kirliliğini azaltarak gürültü kirliliğinin niye olduğu fizyolojik ve ruhsal rahatsızlıkların önüne geçeceği düşünülüyor” diye de ekliyor. Unay, ayrıyeten, Türkiye’deki elektrikli araç sayısı ve altyapı durumuna dair şunları paylaştı:


2021 yılı prestijiyle 81 vilayette 2.000’e yakın şarj istasyonu hizmet veriyor. Türkiye Elektrikli ve Hibrit Araçlar Derneği’nin (TEHAD) yaptığı araştırmaya nazaran 11 firmanın fiilen şarj istasyonu yatırımı bulunuyor. Bu alanda 18 firma ise satış-pazarlama faaliyetlerini sürdürüyor. Türkiye’de elektrikli araç sayısı gözle görünür düzeylere ulaştı, 2011 yılında 500’ün altında elektrikli araç varken, bu sayı 2019 yılında 1.126’ya yükseldi. birebir vakitte şarj istasyonları sayısı 2011 yılında yalnızca 15 iken 2020 yılında 2.000’e kadar yükseldi.


‘Türkiye’deki tüketiciler elektirikli araçlar konusunda çabucak hemen hayli kararsız’


Unay
, “Rakamlar umut verici olsa da Türkiye’deki tüketiciler elektrikli araçlar konusunda çabucak hemen epeyce kararsız. çabucak hemen kullanıcı davranışı açısından besbelli bir kullanım ve daha sık aralarda şarj istasyonları yok” diye de ekledi. Unay, arabalardaki ve yakıt fiyatlarındaki artışın elektrikli araba kullanmasını artırabileceğini söz ederek, şunları kaydetti:


Türkiye buna emsal bir ekonomik tabloyu 2000’li yılların başında hayatıştı artan kur ve yakıt meblağları araçlarda daha ucuz bir yakıt sistemi olan LPG sistemine dönüşü hızlandırmıştı. Bu dönüşüm tüketici açısından ekonomik ve süratliydi ayrıyeten tüketici yapmış LPG sistemine yapmış olduğu harcamanın faydalarını kısa müddette nazaranbiliyordu. Son devirlerde oluşan ekonomik belirsizlikler ve elektrikli araçların fiyatları göz önünde bulundurulduğunda bu biçimde bir tercih için biraz vakte gereksinim var üzere görülüyor.

Haber Sitelerinden Alıntıdır.