RAM
New member
TZOB Lideri Bayraktar: Elmada üretici ile market fiyat farkı yüzde 448
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Lideri Şemsi Bayraktar, mayıs ayında üretici ile market içindeki fiyat farklılıklarını, üreticinin hububattaki fiyat beklentisini, Mayıs ayı girdi fiyatlarını ve 1 Haziran Dünya Süt Günü münasebetiyle süt kesiminde yaşanan son gelişmeleri yaptığı imajlı basın açıklamasında kıymetlendirdi.
Üretici ile market içindeki fiyat farkı
Bayraktar, mayıs ayında üretici ile market içindeki fiyat farkının en çok yüzde 522,5 ile elmada görüldüğünü belirterek, açıklamasını şöyleki sürdürdü:
“Elmadaki fiyat farkını yüzde 393,6 ile kabak, yüzde 373,7 ile ıspanak, yüzde 330,8 ile salatalık, yüzde 325,1 ile marul, yüzde 292,1 ile sivri biber, yüzde 268,8 ile kuru üzüm, yüzde 253,3 ile kuru fasulye, yüzde 245,4 ile yeşil mercimek takip etti. Mayıs ayında elmada üretici market fiyat farkı yüzde 500’ün üzerindeyken, 4 eserde yüzde 300’ün, 9 eserde yüzde 200’ün üzerinde gerçekleşti. Elma 6,2 kat, kabak 4,9 kat, maydanoz 4,8 kat, ıspanak 4,7 kat, salatalık ve marul 4,3 kat, sivri biber 3,9 kat, kuru üzüm 3,7 kat, kuru fasulye ve yeşil mercimek 3,5 kat, kırmızı mercimek, taze fasulye ve patlıcan 3,3 kat, nohut ve kuru incir 3,2 kat fazlaya tüketiciye satıldı. Üreticide 2 lira olan elma 12 lira 45 kuruşa, 2 lira 34 kuruş olan kabak 11 lira 55 kuruşa, 3 lira olan ıspanak 14 lira 21 kuruşa, 1 lira 59 kuruş olan salatalık 6 lira 85 kuruşa, 1 lira 99 kuruş marul 8 lira 46 kuruşa, 3 lira 25 kuruş olan sivri biber 12 lira 74 kuruşa, 14 lira 50 kuruş olan kuru üzüm 53 lira 47 kuruşa markette satıldı.”
Markette fiyatı en çok artan eser limon
“Mayıs ayında markette 38 eserin 26’sında fiyat artışı, 12’sinde ise fiyat azalışı görüldü. Mayıs ayında markette fiyatı en çok artan eser yüzde 58,4 ile limonda oldu. Limondaki fiyat artışını yüzde 47 ile kuru soğan, yüzde 42,2 ile havuç, yüzde 30,5 ile toz şeker, yüzde 29,2 ile ıspanak, yüzde 24,5 ile patates, yüzde 22,8 ile kuru kayısı, yüzde 22,6 ile fındık içi takip etti. Markette fiyatı en çok azalan eser ise yüzde 57,4 ile salatalık oldu. Salatalıktaki fiyat düşüşünü yüzde 47,7 ile sivri biber, yüzde 41,8 ile marul, yüzde 35,6 ile patlıcan, yüzde 28,2 ile çilek, yüzde 19,5 ile yeşil soğan, yüzde 18,6 ile kabak, yüzde 16,7 ile maydanoz, yüzde 13,5 ile yumurta izledi.”
Fiyatı en çok düşen eser marul
“Mayıs ayında üreticide fiyatı en çok düşen eser yüzde 62,3 ile marulda görüldü. Maruldaki fiyat düşüşünü yüzde 59,4 ile sivri biber, yüzde 55 ile maydanoz, yüzde 50,2 ile salatalık, yüzde 37,6 ile kabak, yüzde 33,3 ile patlıcan, yüzde 31,2 ile yeşil soğan yüzde 31 ile ıspanak izledi. Üreticide en çok fiyat artışı yüzde 20 ile limonda görüldü. Limondaki fiyat artışını yüzde 14,3 ile havuç, yüzde 12,8 ile dana eti ve yüzde 10,2 ile domates takip etti. Mayıs ayında üreticide 29 eserin 8’inde fiyat artışı olurken, 13’ünde fiyat düşüşü görüldü, 8 eserde ise fiyat değişimi olmadı. Üretici fiyatlarında elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru üzüm ve kuru incirde fiyat değişimi olmadı.”
‘Havalar ısınınca marulun fiyatı düştü’
TZOB Genel Lideri Bayraktar, üretici ile market içindeki fiyat farklılıklarının sebeplerini ise şöyleki deklare etti;
“Mayıs ayında fiyatı en çok artan eser, markette ve üreticide limon, fiyatı en çok düşen eser ise markette salatalık olurken, üreticide fiyatı en çok düşen eser ise marul oldu. Limonda piyasaya depolardan yatak limon arzının devam etmesi, depo masraflarının artması meblağların yükselmesine yol açtı. Havuç fiyatındaki fiyat artışı dönem sonuna gelinmesi sebebiyle eser arzının azalması niye olmuştur. Arz talep değişimi ve yem fiyatlarındaki artış et meblağlarının yükselmesinde tesirli olmuştur. Domates fiyatlarında artışa sera mamüllerinden tarla mamüllerine geçiş devri olması sebebiyle azalan eser arzı sebep olmuştur. Marul, sivri biber, maydanoz, salatalık, kabak, patlıcan, yeşil soğan ve ıspanak fiyatlarındaki düşüş havaların ısınması sebebiyle artan arzdan kaynaklanmaktadır.
Adana bölgesinde patates ve soğan hasadının başlamasıyla artan arz fiyatlarda düşüşe niye olmuştur.
Havaların ısınmasıyla bir arada tarla mamüllerinin piyasaya arzının artması, önümüzdeki periyot tüketici meblağlarına olumlu istikamette yansıyacaktır.”
‘TMO, müdahale alım fiyatını üretici maliyetlerini gözeterek açıklamalı’
“Türkiye için bilhassa hububat sanayi stratejik bir pozisyona gelmiştir. Rusya-Ukrayna savaşının başta hububat olmak üzere tarıma tesiri ve ülkemizdeki ziraî gelişmeler, hububat üretimine fazlaca daha fazla kıymet vermemiz gerektiğini göstermektedir. Zira TÜİK’in kestirimi sayılarında da söz edildiği üzere bu yıl buğday rekoltesi 20 milyon tonun altında beklenmektedir. TMO, maliyetler karşısında üretim yapmakta zorlanan çiftçinin önümüzdeki yıl tarlada kalabilmesi için 2021-2022 devrinde müdahale alım fiyatını üretici maliyetlerini, ithalat ve dünya meblağlarını gözeterek açıklamalıdır. Dünya buğday meblağları ise ortalama 476 dolar düzeylerindedir. Yani bugünlerde 16,38 Türk lirasından süreç bakılırsan dolar kuruna göre FOB dünya fiyatları yaklaşık ton başına 7800 lira düzeyindedir. Devam eden Rusya-Ukrayna savaşının haricinde dünyada üretici ülkelerin ihracata getirdiği kısıtlamalar hububatta spekülasyona davetiye çıkarmaktadır. Bu durumda başta buğday olmak üzere hububat fiyatlarındaki çok yükselmeler nasıl önlenecektir? TMO stratejik bir pozisyondadır. Üreticiyi mutlu edecek bir fiyat siyasetiyle hububat alımı yapamazsa piyasayı regüle edecek güvenlik stoğu oluşturamayacaktır. bu vakitte güvenlik stoğunu ithalatla karşılama imkânı azalmıştır. TMO’nun alım siyasetinde kusur yapma lüksü yoktur. Aksi takdirde dalda spekülasyona davetiye çıkarmış olur, stokçuluk yapmak isteyenlere de gün doğar. Bu fırsatçılar stoklayacakları buğday niçiniyle halkın ekmeğinin fiyatıyla oynayabilirler. Un ve makarna üretimimiz ve ihracatımız da düşebilir. Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak şimdiden TMO’yu uyarıyor, gerekli önlemleri almaya davet ediyoruz.”
Haber Sitelerinden Alıntıdır.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Lideri Şemsi Bayraktar, mayıs ayında üretici ile market içindeki fiyat farklılıklarını, üreticinin hububattaki fiyat beklentisini, Mayıs ayı girdi fiyatlarını ve 1 Haziran Dünya Süt Günü münasebetiyle süt kesiminde yaşanan son gelişmeleri yaptığı imajlı basın açıklamasında kıymetlendirdi.
Üretici ile market içindeki fiyat farkı
Bayraktar, mayıs ayında üretici ile market içindeki fiyat farkının en çok yüzde 522,5 ile elmada görüldüğünü belirterek, açıklamasını şöyleki sürdürdü:
“Elmadaki fiyat farkını yüzde 393,6 ile kabak, yüzde 373,7 ile ıspanak, yüzde 330,8 ile salatalık, yüzde 325,1 ile marul, yüzde 292,1 ile sivri biber, yüzde 268,8 ile kuru üzüm, yüzde 253,3 ile kuru fasulye, yüzde 245,4 ile yeşil mercimek takip etti. Mayıs ayında elmada üretici market fiyat farkı yüzde 500’ün üzerindeyken, 4 eserde yüzde 300’ün, 9 eserde yüzde 200’ün üzerinde gerçekleşti. Elma 6,2 kat, kabak 4,9 kat, maydanoz 4,8 kat, ıspanak 4,7 kat, salatalık ve marul 4,3 kat, sivri biber 3,9 kat, kuru üzüm 3,7 kat, kuru fasulye ve yeşil mercimek 3,5 kat, kırmızı mercimek, taze fasulye ve patlıcan 3,3 kat, nohut ve kuru incir 3,2 kat fazlaya tüketiciye satıldı. Üreticide 2 lira olan elma 12 lira 45 kuruşa, 2 lira 34 kuruş olan kabak 11 lira 55 kuruşa, 3 lira olan ıspanak 14 lira 21 kuruşa, 1 lira 59 kuruş olan salatalık 6 lira 85 kuruşa, 1 lira 99 kuruş marul 8 lira 46 kuruşa, 3 lira 25 kuruş olan sivri biber 12 lira 74 kuruşa, 14 lira 50 kuruş olan kuru üzüm 53 lira 47 kuruşa markette satıldı.”
Markette fiyatı en çok artan eser limon
“Mayıs ayında markette 38 eserin 26’sında fiyat artışı, 12’sinde ise fiyat azalışı görüldü. Mayıs ayında markette fiyatı en çok artan eser yüzde 58,4 ile limonda oldu. Limondaki fiyat artışını yüzde 47 ile kuru soğan, yüzde 42,2 ile havuç, yüzde 30,5 ile toz şeker, yüzde 29,2 ile ıspanak, yüzde 24,5 ile patates, yüzde 22,8 ile kuru kayısı, yüzde 22,6 ile fındık içi takip etti. Markette fiyatı en çok azalan eser ise yüzde 57,4 ile salatalık oldu. Salatalıktaki fiyat düşüşünü yüzde 47,7 ile sivri biber, yüzde 41,8 ile marul, yüzde 35,6 ile patlıcan, yüzde 28,2 ile çilek, yüzde 19,5 ile yeşil soğan, yüzde 18,6 ile kabak, yüzde 16,7 ile maydanoz, yüzde 13,5 ile yumurta izledi.”
Fiyatı en çok düşen eser marul
“Mayıs ayında üreticide fiyatı en çok düşen eser yüzde 62,3 ile marulda görüldü. Maruldaki fiyat düşüşünü yüzde 59,4 ile sivri biber, yüzde 55 ile maydanoz, yüzde 50,2 ile salatalık, yüzde 37,6 ile kabak, yüzde 33,3 ile patlıcan, yüzde 31,2 ile yeşil soğan yüzde 31 ile ıspanak izledi. Üreticide en çok fiyat artışı yüzde 20 ile limonda görüldü. Limondaki fiyat artışını yüzde 14,3 ile havuç, yüzde 12,8 ile dana eti ve yüzde 10,2 ile domates takip etti. Mayıs ayında üreticide 29 eserin 8’inde fiyat artışı olurken, 13’ünde fiyat düşüşü görüldü, 8 eserde ise fiyat değişimi olmadı. Üretici fiyatlarında elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru üzüm ve kuru incirde fiyat değişimi olmadı.”
‘Havalar ısınınca marulun fiyatı düştü’
TZOB Genel Lideri Bayraktar, üretici ile market içindeki fiyat farklılıklarının sebeplerini ise şöyleki deklare etti;
“Mayıs ayında fiyatı en çok artan eser, markette ve üreticide limon, fiyatı en çok düşen eser ise markette salatalık olurken, üreticide fiyatı en çok düşen eser ise marul oldu. Limonda piyasaya depolardan yatak limon arzının devam etmesi, depo masraflarının artması meblağların yükselmesine yol açtı. Havuç fiyatındaki fiyat artışı dönem sonuna gelinmesi sebebiyle eser arzının azalması niye olmuştur. Arz talep değişimi ve yem fiyatlarındaki artış et meblağlarının yükselmesinde tesirli olmuştur. Domates fiyatlarında artışa sera mamüllerinden tarla mamüllerine geçiş devri olması sebebiyle azalan eser arzı sebep olmuştur. Marul, sivri biber, maydanoz, salatalık, kabak, patlıcan, yeşil soğan ve ıspanak fiyatlarındaki düşüş havaların ısınması sebebiyle artan arzdan kaynaklanmaktadır.
Adana bölgesinde patates ve soğan hasadının başlamasıyla artan arz fiyatlarda düşüşe niye olmuştur.
Havaların ısınmasıyla bir arada tarla mamüllerinin piyasaya arzının artması, önümüzdeki periyot tüketici meblağlarına olumlu istikamette yansıyacaktır.”
‘TMO, müdahale alım fiyatını üretici maliyetlerini gözeterek açıklamalı’
“Türkiye için bilhassa hububat sanayi stratejik bir pozisyona gelmiştir. Rusya-Ukrayna savaşının başta hububat olmak üzere tarıma tesiri ve ülkemizdeki ziraî gelişmeler, hububat üretimine fazlaca daha fazla kıymet vermemiz gerektiğini göstermektedir. Zira TÜİK’in kestirimi sayılarında da söz edildiği üzere bu yıl buğday rekoltesi 20 milyon tonun altında beklenmektedir. TMO, maliyetler karşısında üretim yapmakta zorlanan çiftçinin önümüzdeki yıl tarlada kalabilmesi için 2021-2022 devrinde müdahale alım fiyatını üretici maliyetlerini, ithalat ve dünya meblağlarını gözeterek açıklamalıdır. Dünya buğday meblağları ise ortalama 476 dolar düzeylerindedir. Yani bugünlerde 16,38 Türk lirasından süreç bakılırsan dolar kuruna göre FOB dünya fiyatları yaklaşık ton başına 7800 lira düzeyindedir. Devam eden Rusya-Ukrayna savaşının haricinde dünyada üretici ülkelerin ihracata getirdiği kısıtlamalar hububatta spekülasyona davetiye çıkarmaktadır. Bu durumda başta buğday olmak üzere hububat fiyatlarındaki çok yükselmeler nasıl önlenecektir? TMO stratejik bir pozisyondadır. Üreticiyi mutlu edecek bir fiyat siyasetiyle hububat alımı yapamazsa piyasayı regüle edecek güvenlik stoğu oluşturamayacaktır. bu vakitte güvenlik stoğunu ithalatla karşılama imkânı azalmıştır. TMO’nun alım siyasetinde kusur yapma lüksü yoktur. Aksi takdirde dalda spekülasyona davetiye çıkarmış olur, stokçuluk yapmak isteyenlere de gün doğar. Bu fırsatçılar stoklayacakları buğday niçiniyle halkın ekmeğinin fiyatıyla oynayabilirler. Un ve makarna üretimimiz ve ihracatımız da düşebilir. Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak şimdiden TMO’yu uyarıyor, gerekli önlemleri almaya davet ediyoruz.”
Haber Sitelerinden Alıntıdır.