Uzmanlardan ‘yılbaşı’ tuzağı uyarısı

Samuag

New member
Yılbaşına sayılı günler kala vatandaşlara dolandırıcılara karşı ihtarlarda bulunuldu.

Yılbaşına hakikat harekete geçen markalar, tüketicilerin ilgisini çekmek için “sürpriz indirimler”, “ikincisi bedava”, “kısa müddetli yüksek indirim oranları” üzere çeşitli kampanyalar düzenliyor. Özel günlere yönelik bu kampanyalar yalnızca tüketicileri değil, dolandırıcıları da cezbediyor.

Dolandırıcılar, bilhassa e-ticaret alışverişlerinde vatandaşları ağlarına düşürmeyi, kimlik ve banka ayrıntılarını ele geçirmeyi, kendi hesaplarına para göndertmeyi hedefliyor.

Bilişim uzmanları ve tüketici derneklerinin temsilcileri, tüketicileri, online alışveriş yaparken dikkatli olmaları ve mağduriyet yaşamamaları konusunda uyarıyor.

DÜŞÜK FİYAT OYUNUNA DİKKAT!

Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Lideri Levent Küçük, yılbaşı niçiniyle ikramlık eşya ve konaklama, seyahat üzere hizmetlere taleplerin arttığını, mal ve hizmet alışverişlerinde yoğunluk yaşandığını, bu vakitte bilhassa internet üzerinden yapılan alışverişlerde artış görüldüğünü kaydetti.

Artan fiyatlar niçiniyle tüketicilerin, daha uygun sayıyla mal ve hizmet satan işletmeleri tercih ettiğini aktaran Küçük, makûs niyetli kimi satıcılara karşı bilhassa internet üzerinden yapılan alışverişlerde dikkatli olmak gerektiğini vurguladı.

Küçük, mal ve hizmet meblağlarını düşük göstererek tüketicilerin ilgisini çeken, daha sonrasında düşük kaliteli ya da farklı eser gönderen firmalara rastladıklarını belirterek, “Tüketicilerimiz internet üzerinden alışveriş yaparken kurumsal firmaları tercih ederek düşük fiyat oyununa gelmemelidir” dedi.

“TÜKETİCİNİN CAYMA VE KARGO FİYATI ÖDEMEDEN İADE ETME HAKKI VAR”

Levent Küçük, internet üzerinden yapılan alışverişlerde, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun yeterince 14 gün içerisinde cayma hakkı bulunduğunu hatırlatarak, “Mevcut yasal düzenlemeler yeterince cayma hakkının kullanılması halinde tüketicilerin kargo fiyatı ödeme mecburiyeti yoktur” dedi.

Ürün iadelerinde kargo fiyatı ödenmemesi gerektiğini söz eden Küçüki, Tüketiciler, kargo fiyatı talep eden firmalar hakkında Ticaret Bakanlığına şikayette bulunabilir. 30 bin TL’ye kadar olan maddi ziyanlarının tazmini için tüketici hakem heyetlerine müracaat yapabilir” dedi.

Tatil ve konaklama gayeli hizmet satın alırken, uydurma internet sitelerine ve korsan cümbüş tertiplerine karşı dikkatli olunması ihtarında bulunan Küçük, bilhassa toplumsal medya üzerinden yapılan reklam ve satışlara karşı tüketicilerin daha temkinli olması gerektiğini söylemiş oldu.

Küçük, “Kurumsal olmayan, yasal kayıt ve turizm evrakları bulunmayan kişi ve firmalara asla havale, EFT yapmamalıyız. ‘Yeni bir yıla eğlenerek, dinlenerek girelim’ derken, mağdur olmayalım. daha sonra pişmanlıklar yaşamayalım” sözlerini kullandı.

“REKLAMLAR GEREKSİNİM ÖNCELİĞİNİZİ DEĞİŞTİRMESİN”

Tüketici Dernekleri Federasyonu Genel Lideri Aziz Koçal da yılbaşı, bayram ve öbür değerli günlerde toplumda çok tüketimin körüklendiğini, reklam ve başka bağlantı araçları vasıtasıyla tüketicinin muhtaçlık önceliğinin değiştirildiğini söylemiş oldu.

Tüketicilere, “hiç bir reklamın gereksinim önceliğinizi değiştirmesine müsaade vermeyin” davetinde bulunan Koçal, mağazaların indirimli ve kampanyalı satış furyası başlatmış olduğunı, bankaların da “sanki o günlere özel bir faiz indirimi varmış” üzere tüketicilere kredi vermek için reklamlarla algı oluşturduğunu belirtti.

Koçal, tüketicilerin şuurlu olması gerektiğini söz ederek, “Bir taraftan şatafatlı yılbaşı geceleri, tatilleri ve alışverişleri üzere toplumu gereksinim dışı tüketime körükleyen algılar oluşturulmakta, öteki taraftan bankalar ucuz kredi vaadiyle tüketicileri büyük bir borç altına sokmaya çalışarak paradan para kazanmaya çalışmaktadır” diye konuştu.

“SOSYAL MEDYADA GÖRDÜĞÜNÜZ HER LİNKE TIKLAMAYIN”

Aziz Koçal, vatandaşların yılbaşı niçiniyle ikram alma alışkanlığı olduğunu fırsat bilen firmaların, “yalancı indirim kampanyaları” düzenlediğini belirtti.

Yılbaşını fırsat bilen birtakım dolandırıcıların “hediye çekilişleri” ismi altında vatandaşları arayabildiğini anlatan Koçal, “Tanımadığınız bireylerden gelen telefonlarda söylenen vaatlere inanmayın, hiç bir şeye ‘evet’ demeyin ve onay vermeyin. ‘Bankadan arıyoruz’ formunda yapılan çeşitli dolandırıcılıklar mevcuttur. Ayrıyeten, toplumsal medya indirimlerine kanmayın ve toplumsal medyada gördüğünüz her linke tıklamayın” dedi.

“İNTERNET ADRESİNDE ‘HTTPS’ KISMINA DİKKAT!

Bilişim Teknolojileri ve Siber Güvenlik Derneği İdare Şurası Lideri Yavuz Sultan Selim Yüksel ise son senelerda artan e-ticaretin yalnızca şirketleri değil, dolandırıcıları da cezbettiğini söylemiş oldu.

Online alışverişlerle birlikte siber saldırgan ve dolandırıcıların sayısında da artış yaşandığını, fırsatçıların daima yeni yollar geliştirdiğini aktaran Yüksel, “Alışveriş yapılacak sitenin gerçek bir işletme olup olmadığını Ticaret Bakanlığının Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi’ne (ETBİS) bakarak doğrulayabiliriz. Ayrıyeten, şikayet sitelerinden ve bloglardan yorumları okumak bize bilgi verecektir” tabirlerini kullandı.

Yüksel, internet sitesinin güvenlik sertifikasının olup olmadığına dikkat edilmesi ve adresin başında yer alan “https” kısmının kesinlikle bulunması gerektiğini vurgulayarak, “Bazı internet adreslerinde yalnızca ‘http’ var. Bu inançlı olmayan bir site manasına gelir. Https sertifikası aslında uçtan uca bir temas protokolü” diye konuştu.