Vergi kanunlarına ait düzenleme içeren kanun teklifi TBMM’de

RAM

New member
Vergi kanunlarına ait düzenleme içeren kanun teklifi TBMM’de
AK Parti milletvekilleri, mükelleflerin vergiye ahenklerini gözeten, vergi güvenliğini artıran, toplumsal adaleti ve rekabet ortamını güçlendiren, yatırımları teşvik edip ihtilafları sonlandıran ve vergi uygulamalarında öngörülebilirliği sağlayan değişikliklerin hayata geçirilmesi için çeşitli vergi kanunlarında değişiklikler yapılmasını içeren kanun teklifini, Meclis Başkanlığı’na sundu.


AK Parti Manisa Milletvekili Uğur Aydemir ile AK Parti’li milletvekillerinin imzasını taşıyan, 64 unsurluk Vergi Yordam Kanunu ile Kimi Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’ne göre, sıradan adapta vergilendirilen mükelleflerin hasılatları gelir vergisinden istisna tutulacak.


“Küçük esnaf” olarak tabir edilen ve 850 bin civarında olan bu mükellef kümesinin hasılatlarının istisna edilmesiyle yıllık beyanname vermemeleri sağlanacak.


Toplumsal içerik üreticiliği ile taşınabilir aygıtlar için uygulama geliştiriciliğinde kar istisnası getirilecek. Buna göre, internet ortamındaki toplumsal ağ sağlayıcıları üzerinden metin, manzara, ses, görüntü üzere içerikler paylaşan toplumsal içerik üreticilerinin bu faaliyetlerinden elde ettikleri hasılatlar ile akıllı telefon yahut tablet üzere taşınabilir aygıtlar için uygulama geliştirenlerin elektronik uygulama paylaşım ve satış platformları üzerinden elde ettikleri hasılatlar gelir vergisinden istisna tutulacak. Bu istisnadan faydalanılabilmesi için Türkiye’de konseyi bankalarda bir hesap açılması ve bu faaliyetlere ait tüm hasılatın münhasıran bu hesap aracılığıyla tahsil edilmesi koşul olacak.


Bankalar, bu kapsamda açılan hesaplara aktarılan hasılat meblağı üzerinden, transfer tarihi prestijiyle yüzde 15 oranında gelir vergisi tevkifatı yapmak ve Gelir Vergisi Kanunu’nun “muhtasar beyanname” ve “vergi tevkifatının yatırılması” başlıklı unsurlarındaki asıllar çerçevesinde beyan edip ödemekle yükümlü olacak. Bu meblağ üzerinden ayrıyeten tevkifat yapılmayacak.


Mükelleflerin, düzenleme kapsamı haricinde diğer faaliyetlerinden kaynaklanan kar ya da iratlarının bulunması istisnadan yaralanmalarına mahzur olmayacak.


İstisnaya ait kuralların taşınmadığının tespit edilmesi halinde eksik tahakkuk etmiş olan vergi, vergi ziyaı cezası kesilmek suretiyle gecikme faiziyle bir arada tahsil olunacak.


Cumhurbaşkanı, düzenlemedeki tevkifat oranını her bir faaliyet çeşidi için farklı ayrı sıfıra kadar indirmeye, bir katma kadar artırmak suretiyle bir daha tespit etmeye yetkili olacak.


Ziraî takviye ödemeleri gelir vergisinden istisna olacak


Tarım kesimi ve çiftçilerin desteklenmesi için kamu kurum ve kuruluşları tarafınca yapılan destekleme ödemeleri, gelir vergisinden istisna tutulacak ve bu ödemelerden rastgele bir vergi kesintisi yapılmayacak.


Teklifle, birden çok takvim yılına sirayet eden inşaat ve onarma işleri üzerinden gelir elde eden mükelleflerin verecekleri yıllık gelir vergisi beyannamelerini, işlerin ikmal edildiği takvim yılını takip eden yılın şubat ayının başından yirmibeşinci günü akşamına kadar vermeleri amaçlanıyor.


Bir takvim yılında elde edilen gelirler, şubat ayının başından yirmibeşinci günü akşamına kadar yıllık gelir vergisi beyannamesi ile beyan edilecek.


Yıllık beyanname ile bildirilen gelir üzerinden tahakkuk ettirilen gelir vergisi, şubat ve haziran aylarında olmak üzere iki eşit taksitte ödenecek. Düzenlemeyle cari vergilendirme periyodunun birinci dokuz ayı, üçer aylık periyotlar itibariyle süreksiz vergi devirleri olarak belirlenecek. Buna bakılırsa, cari vergilendirme devri ortasındaki üç, altı ve dokuz aylık periyodlar üçer aylık periyotlar itibariyle süreksiz vergi devirleri kabul edilecek.


İlgili takvim yılı yahut hesap devrinin son üç aylık periyodu ise süreksiz vergi devri kapsamında sayılmayacak, husus kapsamındaki mükellefler tarafınca bu devir için süreksiz vergi beyannamesi verilmeyecek.


Elektronik ortamda vergi dairesi kurulabilecek


Vergiye uyumlu mükelleflerin vergi indirimden yararlanma şartı olan “indirimin hesaplanacağı beyannamenin ilişkin olduğu yıl ile evvelki iki yılda haklarında tarhiyat yapılmamış olması” şartı, yapılan tarhiyatların katılaşmasına bağlı olacak.


Kelam konusu müddet ortasında katılaşan tarhiyatın indirim meblağ sonunun yüzde 1’inden az olması durumunda da indirimden yararlanma kuralları ihlal edilmemiş sayılacak.


Yapılan tarhiyatın indirimden yararlanıldıktan daha sonra nihaileşmesi durumunda yararlanılan indirimin mükelleften geri alınmasına ait karar, unsur metninden çıkarılıyor. Katılaşmış tarhiyat bulunmaması kuralı, vergi beyannameleriyle sonlandırılacak.


Fiziki ortamdan bağımsız olarak elektronik ortamda vergi dairesi kurulabilecek. Elektronik ortamda kurulan vergi dairelerinin başka vergi dairelerinin şubesi olarak belirlenerek mükelleflere süratli ve aktif hizmet verilebilmesinin sağlanması, vergi dairesince yapılan süreçlerin elektronik ortamda kurulan vergi daireleri tarafınca da yerine getirilmesini temin edecek düzenlemeler yapma konusunda Hazine ve Maliye Bakanlığına yetki veriliyor.


Gelir Yönetimi Başkanlığının misyon alanına ait işlerde hizmet alımı yoluyla çalıştırılanlar ile hizmet alımı yapılanların ortak ve yöneticileri de öğrendikleri sırlar ve zımnî kalması gereken öbür konular açısından yasaklara, bu bakılırsavlerinden ayrılsalar dahi uymak zorunda olacak.


Yabancı memleketlerde bulunan Türk vatandaşlarına yapılacak tebligatlar, Gelir Yönetimi Başkanlığına gönderilmeksizin, vergi dairesi başkanlıkları yahut defterdarlıklar tarafınca direkt yurtdışı temsilciliklerine gönderilecek.


3 bin 600 Türk lirasından fazla vergi yahut vergi cezasına taalluk ettiği takdirde, ilan yazısı Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı vergi daireleri açısından Gelir Yönetimi Başkanlığının, öbürleri için ilgili yönetimin resmi internet sitesi üzerinden de duyurulacak.


Gelir Yönetimi Başkanlığı, vergi ve mükellefiyet çeşidi ile düzeltmeye mevzu fiyatı farklı ayrı yahut bir arada dikkate alarak düzeltme ytesirinin devredilmesi ile düzeltmenin bağlı olunan vergi dairesi haricindeki vergi daireleri tarafınca yapılmasına müsaade vermeye ve uygulamaya ait yordam ve asılları belirlemeye yetkili olacak.


Uzaktan inceleme


Ticari faaliyetlerin icrasında değişen iş yeri kavramı, vergi incelemesine taraf olan mükelleflerin büyük çoğunluğunun elektronik defter ve evrak kullanımı, dijital olarak bilgi depolama imkanlarının çeşitlenmiş olması, incelemelerin daha epey teknolojik ekipmanlar kullanılmak suretiyle yapılması, inceleme süreçlerinin dijital ortama taşınması üzere gelişmelerin “uzaktan incelemeyi” mümkün hale getirdiği sebebi öne sürülerek, teklifle, vergi incelemesinin uzaktan yapılabilmesine yönelik düzenlemeler yapılıyor.


Hazine ve Maliye Bakanlığı, mükelleflerin bildirmeye mecbur olduğu ayrıntıların, kamu kurum ve kuruluşları tarafınca Bakanlığa yazılı yahut elektronik olarak bildirilmesi durumunda, bu bildirimi mükellefler tarafınca yapılmış bildirim olarak kabul etmeye, bu türlü kabul edilecek bildirimleri faaliyet konusu, gelir ögesi ile mükellefiyet, vergi, iş yeri ve şirket tiplerini farklı başka yahut bir arada dikkate alarak tespit etmeye ve uygulamaya ait yol ve asılları belirlemeye yetkili olacak.


Fiziki ortamda tutulan defterlerde bulunan tasdik zorunluluğuna misal biçimde, Hazine ve Maliye Bakanlığının Ticaret Bakanlığı ile ortaklaşa yahut kendisi tarafınca belirlediği tarz, temel ve mühletler dahilinde kelam konusu defterler için berat alınması yahut defterlerin onaylanması tasdik kararında sayılacak; berat alınması ve onay süreçlerinde belirlenen yöntem, temel ve mühletlere uyulmaması halinde ise defterlerin tasdik ettirilmemiş sayılacak.


Mükelleflere kullanma mecburiyeti getirilen dokümanların, öngörülen mecburî ayrıntıları taşımaması halinde bu evrakların vergi kanunları bakımından hiç düzenlenmemiş sayılması uygulaması kapsamına elektronik doküman olarak düzenlenmesi gereken dokümanlar de dahil ediliyor.


Yararlanılması, yeminli mali müşavirlerce düzenlenmiş tasdik raporu ibrazı kaidesine bağlanan muafiyet, istisna, ziyan mahsubu ve gibisi konularda, tasdik raporunun gerekli müddet içerisinde ibraz edilmemesi durumunda, mükellefe bildiri edilmek koşulu ile 60 günlük bir mühlet verilecek ve bu müddet ortasında verilmesi halinde tasdik raporunun vaktinde verilmiş sayılacak.


Vergi mahremiyeti kararları, yetkili ortak, yönetici ve çalışanlara da uygulanacak


Düzenlemeyle kelam konusu Kanun’a, “elektronik defter beratı” ve “elektronik muhasebe fişi” tarifleri ekleniyor. Buna bakılırsa, elektronik defter beratı, elektronik ortamda tutulan defterlere ait olarak Gelir yönetimi Başkanlığı tarafınca belirlenen standartlara uygun ayrıntıları içeren ve Gelir yönetimi Başkanlığı tarafınca onaylanmış elektronik evrak; elektronik muhasebe fişi ise form kararlarından bağımsız olarak Gelir Yönetimi Başkanlığı tarafınca belirlenen standart ve içeriğe uygun olarak elektronik ortamda düzenlenen, imzalanan, koruma ve ibraz edilebilen muhasebe fişine ilişkin elektronik kayıtlar bütünü biçiminde tanımlanıyor.


Teklifle, mükelleflerin defter ve evraklarını elektronik ortamda ibraz edilebilmesine imkan sağlanırken, vergi mahremiyetine ait kararların elektronik defter, evrak ve kayıtların oluşturulması, imzalanması, iletilmesi ve saklanması konularından rastgele biri için hizmet verme konusunda yetkilendirilen mükelleflerin ortak, yönetici ve çalışanları hakkında da uygulanması imkanı getiriliyor.


Hazine ve Maliye Bakanlığınca, tutulması ve düzenlenmesi mecburî defter, kayıt ve dokümanların, mikro sinema, mikro fiş yahut elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması yahut bu kayıt ortamlarında saklanmasının yanı sıra mikro sinema, mikro fiş yahut elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla ibraz edilmesine de müsaade verilmesi yahut mecburilik getirilmesi için yetki veriliyor.


Maliyet bedeline dahil edilecek sarfiyatlar


Düzenlemeyle Vergi Yol Kanunu’ndaki iktisadi değer kıymetlerinin değerleme ölçütleri ortasına “alış bedeli” de ekleniyor.


İktisadi değerlerin değerleme ölçüsü olarak dikkate alınan “maliyet bedeli” tarifine girmesi zarurî olan ve olmayan ögeler kapsamlı sayılarak kelam konusu Kanun’a dercediliyor. bu biçimdece uygulamada tereddütlere niye olan, maliyet bedeline zarurî yahut ihtiyari olarak dahil edilmesi öngörülen masraflar sayılarak maliyet bedelinin nelerden oluştuğunun açıklığa kavuşturulması hedefleniyor.


Buna bakılırsa, iktisadi değerin, iktisap edilmesi yahut bedelinin artırılmasıyla direkt ilgili gümrük vergileri, gümrük kurulları, yükleme, boşaltma, nakliye ve montaj masrafları; iktisadi değerin iktisap edilmesi yahut pahasının artırılmasıyla direkt ilgili fotoğraf ve harçlar, noter, tapu, mahkeme, kıymet tespiti, danışmanlık, kurul ve ilan masrafları; iktisadi değerin finansmanında kullanılan kredilere ilişkin faiz masrafları ve bunlara ait kur farklarının emtiada emtianın stoklara girdiği tarihe kadar, öbür iktisadi değerlerde ise iktisadi değerin envantere alındığı hesap periyodunun sonuna kadar olan kısmı ile kelam konusu kredilere ait masraflar; iktisadi değerin stoklara yahut envantere alındığı tarihe kadarki depolama ve sigorta sarfiyatları ile gayrimenkullerde mevcut bir binanın satın alınarak yıkılmasından ve yerinin tesviyesinden mütevellit masraflar, maliyet bedeline dahil edilecek.


Gayrimenkullerle direkt ilgili olması kuralıyla bunların envantere alındığı hesap devri sonuna kadar alınan hibeler maliyet bedelinden indirilecek. Mükelleflere, iktisadi değerin (emtia hariç) iktisap edilmesi yahut pahasının artırılmasıyla ilgili özel tüketim vergisi, indirilemeyecek katma paha vergisi, banka ve sigorta muameleleri vergisi ile kaynak kullanmasını destekleme fonunu, maliyet bedeline dahil edebilme yahut genel sarfiyatlar içinde gösterebilme özgürlüğü getiriliyor.


Teklifle, Kanun’a değerleme ölçüsü olarak eklenen “alış bedeli”, bir iktisadi değerin satın alma bedeli olarak tanımlanıyor. Buna göre, iktisadi bir değerin iktisap edilmesiyle ilgili öbür masraflar alış bedeline dahil edilmeyecek.


bir daha değerleme oranı düzenlemesi


Vergi Yol Kanunu’nda yapılan değişiklikle “Enflasyon düzeltmesi, bir daha değerleme oranı ve bir daha değerleme” başlığı düzenleniyor. Buna göre, tam mükellefiyete tabi ve bilanço temeline nazaran defter tutan gelir yahut kurumlar vergisi mükellefleri, enflasyon düzeltmesi yapanlar ile kayıtlarını TL haricinde öteki bir para ünitesiyle tutmalarına müsaade verilenler hariç, enflasyon düzeltmesi yapma kaidelerinin gerçekleşmediği hesap periyotlarının sonu prestijiyle bilançolarına dahil bulunan amortismana tabi iktisadi değerlerini ve bunlar üzerinden ayrılmış olup bilançolarının pasifinde gösterilen amortismanları, kanun teklifinde belirlenen kaideler doğrultusunda bir daha değerleyebilecek.


bir daha değerleme yapılacak yılın ekim ayında bundan evvelki yılın birebir devrine bakılırsa Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yİ-ÜFE’de meydana gelen ortalama fiyat artış oranı, bir daha değerleme oranı olarak dikkate alınacak. Kendilerine özel hesap devri tayin olunan mükellefler için özel hesap devrinin başladığı takvim yılına ilişkin oran temel alınacak. Süreksiz vergi periyotları prestijiyle yapılacak değerlemede temel alınacak bir daha değerleme oranı ise bundan evvelki yılın Kasım ayından başlamak üzere; 3, 6 ve 9’uncu aylarda bundan evvelki 3, 6 ve 9 aylık devirlere nazaran Yİ-ÜFE’de meydana gelen ortalama fiyat artış oranı temel alınmak suretiyle belirlenecek.


bir daha değerlemede iktisadi değerlerin pahasında meydana gelen bedel artışı, bir daha değerlemeye tabi tutulan iktisadi değerlerin her birine isabet eden paha artışı detaylı olarak görünecek biçimde bilançonun pasifinde özel bir fon hesabında gösterilecek.


İktisadi değerlerini bu fıkra kapsamında bir daha değerlemeye tabi tutan mükellefler bu değerlerini, bir daha değerleme daha sonrasında bulunan pahaları üzerinden amortismana tabi tutmaya devam edecek.


Pasifte özel bir fon hesabında gösterilen paha artışı fiyatının, sermayeye ek edilme haricinde rastgele bir biçimde öteki bir hesaba nakledilen yahut işletmeden çekilen kısmı, bu sürecin yapıldığı periyot karı ile ilişkilendirilmeksizin bu vakitte gelir yahut kurumlar vergisine tabi tutulacak.


bir daha değerlemeye tabi tutulan iktisadi değerlerin elden çıkarılması halinde, bunlara isabet eden pasifte özel bir fon hesabında gösterilen paha artışları motamot amortismanlar üzere muameleye tabi tutulacak.


Her yılın bir daha değerleme oranı fakat o yıla ilişkin değerlemede nazara alınabilecek. bir daha değerlemenin rastgele bir yıl yapamamasından yahut değerleme oranının düşük uygulanmasından dolayı çabucak sonrasındaki senelerda geçmiş periyotlara ait bir daha değerleme yapılamayacak.


Hesap devri ortasında faale giren iktisadi değerler için etkine girdiği hesap devrinde, bir daha değerleme yapılmayacak.

Haber Sitelerinden Alıntıdır.