RAM
New member
Zincir marketlere cezaya niye olan diyaloglar: Piyasa yükselirse sorun yok, birlikte hareket etmeli
Kartel oluşturdukları sebebi öne sürülerek zincir marketlere kesilen 2.7 milyar liralık rekor cezaya niye olan diyaloglar, Rekabet Heyeti’nun bahse ait hazırladığı gerekçeli kararda yer aldı.
Rekabet Heyeti, Kovid-19 salgını sürecinde, perakende besin ve paklık eserleri ticareti ile iştigal eden zincir marketler ile bunların tedarikçilerinin fiyatlama davranışlarının incelenmesine yönelik soruşturma açarken, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u ihlal ettikleri nedeni öne sürülerek BİM Birleşik Mağazalar AŞ, CarrefourSA, Migros, Savola Besin, ŞOK Marketler ve Yeni Mağazacılık AŞ’ye (A 101) 2.7 milyar liralık idari para cezası uygulamıştı.
Kelam konusu ceza kamuoyunda tartışma yaratırken, Rekabet Konseyi Lideri Birol Küle, alınan kararda kanıt niteliği taşıyan tüm yazışmaların, bağlantı ve uyumun görüleceğini açıklamıştı.
Rekabet Heyeti’nin 208 sayfalık gerekçeli sonucu Rekabet Kurumunun internet sitesinden kamuoyu ile paylaşılırken, sonucun tespitler kısmında, marketlerin e-mail ve WhatsApp yazışmaları dikkati çekti.
Savola ve Migros: ‘Güzel abi piyasa yükselirse sorun yok’
Buna göre, Savola ve Migros çalışanı içindeki yazışmalar şu biçimde:
(Yudum ayçiçek yağı 5 litre eserine ilişkin etiket fiyatının 35.90 lira olduğu Nevgross reyon görseli paylaşılıyor)
Hoş abi piyasa yükselirse sorun yok Bu ortada raf fiyatları salı günü itibariyle yükselecek, pazartesi organize olup her insanın salı gününe geçmesi gerekiyor.
Pazartesi 39.95 lira raf fiyatına geçiyoruz. Pazartesi sabah mail göndereceğiz size.
(CarrefourSA’ya ilişkin olduğu düşünülen çeşitli etiket görselleri paylaşılmıştır.) Carrefour sizi bekliyoruz. Şok 1 litre Yudum yarın 10.95 lira rafta. Yarın siz de geçin lütfen.
Savola ve A101 çalışanı içindeki e-posta yazışması:
Merhaba, piyasadaki bozuk fiyat bir an evvel düzeltilmeli. Uygun Çalışmalar.
Savola çalışanı ile A101: Badireyi yapan ŞOK, biz görüşmede net söz ettik, bu oyunda yokuz
Savola çalışanı ile A101 çalışanı içindeki yazışma:
Artık fiyatı bozuyoruz.
Hayır sakın yapmayın. Çok badire olur. Acil 24.95 ikili fiyata çıkalım.
Badireyi yapan Şok, biz değiliz Biz görüşmede net söz ettik. Bu oyunda yokuz.”
Lakin dahil oluyorsunuz. birlikte hareket etmemiz gerekiyor.
‘Piyasa organize edildi’
İki Şok çalışanı içindeki yazışma:
Merhaba .. Piyasa organize edildi. Ekte yalnızca satış fiyatlarını – yarından itibaren geçerli olacak biçimde tanımlayabilir misin?
Şok çalışanlarının öbür bir yazışması:
Oreo ve Popkek mamüllerinin fiyat geçiş formları ektedir, onayınıza sunarız. Oreo yalnızca satış fiyatı değişikliğidir, yarın Rakip A ve Rakip M ile eş vakitli rafa yansıtılacaktır. Popkekler Rakip A ve Rakip M ile bir arada pazartesi rafa yansıtılacak olup salı günü de Rakip B geçecektir.
CarrefourSa: Ağabeylerle konuştum, yarınki BİM’in çıkacağı ayçiçek fiyatı 36.90 dan 39.90 çıkıyor
CarrefourSa çalışanları içindeki yazışma:
Yarınki BİM’in çıkacağı ayçiçek fiyatı geldi az evvel. 36.90 dan 39.90 çıkıyor. Ağabeylerle konuştum. Biz fiyatı çabucak organize ediyoruz.
Gerekçeli kararda, belirlenen yazışmalar daha sonrası belirlenen eser meblağlarının listelerine de yer verildi.
Ayçiçek yağında misal fiyat artışı
Gerekçeli kararda, A101, BİM, CarrefourSA, Migros ve ŞOK tarafınca 1, 2 ve 5 litre özel markalı ayçiçek yağı mamüllerine ait olarak 1 Ocak 2018-15 Eylül 2020 tarihlerinde uygulanan günlük etiket fiyatı grafiklerine yer de yer verildi. Grafikte, müşahede devrinin değerli bir kısmında günlük etiket meblağlarının teşebbüslerin tamamı bakımından teğe bir tıpkı seyretmesi niçiniyle grafiklerde farklı teşebbüslere ait fiyat çizgilerinin büyük ölçüde birbirlerinden ayırt edilemedikleri tespit edildi.
Karara bakılırsa, market zincirlerinin, çamaşır deterjanı, çamaşır suyu ve çocuk bezi çeşitlerinde de muhakkak tarihlerde fiyat geçişleri yaptıkları, ve bu eserlerdeki fiyat geçişlerinin büyük ölçüde tıpkı olduğu belirlendi.
Topla-dağıt karteli
Karara göre, zincir marketlerin satışa sundukları bir epeyce eserin perakende satış meblağlarının tespiti gayesine sahip, topla-dağıt (hub and spoke) özelliği de sergileyen kartel niteliğindeki muahede yahut uyumlu hareketler yoluyla kanunu ihlal etmeleri niçiniyle cezaya çarptırılmaları uygun görüldü.
Rekabet Kurumu’nca topla-dağıt kartellerinin işleyişine ait görüntü da hazırlandı. Görüntüde, marketlerin eser meblağlarını ortaklaşa belirlemesi ve tüketicilerin yüksek fiyatlarla mağdur olduğu görülüyor.
Görüntüdeki bilgilere göre, topla-dağıt karteller, birebir pazardaki rakiplerin ekseriyetle ortak tedarikçiler aracılığıyla fiyatlarını koordine ettikleri bir rekabet ihlali. Rekabet Şurası, Mayıs 2020’de başlatmış olduğu ve 19 aylık sürecin kararında tamamladığı soruşturmada çeşitli zincir marketlerin direkt ve dolaylı temaslar yoluyla meblağlarını ve fiyat artış oranlarını koordine ettiklerini tespit etti. Başlangıcı 2018’e uzanan bu davranışları niçiniyle zincir marketlere idari para cezası uygulanmasına karar verildi.
Görüntüde, zincir marketlere yönelik, “Piyasada faaliyet gösteren firmaların bu çeşit aksiyonlardan kaçınmaları hem kendilerinin birebir vakitte ülke iktisadının lehinedir” ikazına da yer verildi.
Haber Sitelerinden Alıntıdır.
Kartel oluşturdukları sebebi öne sürülerek zincir marketlere kesilen 2.7 milyar liralık rekor cezaya niye olan diyaloglar, Rekabet Heyeti’nun bahse ait hazırladığı gerekçeli kararda yer aldı.
Rekabet Heyeti, Kovid-19 salgını sürecinde, perakende besin ve paklık eserleri ticareti ile iştigal eden zincir marketler ile bunların tedarikçilerinin fiyatlama davranışlarının incelenmesine yönelik soruşturma açarken, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u ihlal ettikleri nedeni öne sürülerek BİM Birleşik Mağazalar AŞ, CarrefourSA, Migros, Savola Besin, ŞOK Marketler ve Yeni Mağazacılık AŞ’ye (A 101) 2.7 milyar liralık idari para cezası uygulamıştı.
Kelam konusu ceza kamuoyunda tartışma yaratırken, Rekabet Konseyi Lideri Birol Küle, alınan kararda kanıt niteliği taşıyan tüm yazışmaların, bağlantı ve uyumun görüleceğini açıklamıştı.
Rekabet Heyeti’nin 208 sayfalık gerekçeli sonucu Rekabet Kurumunun internet sitesinden kamuoyu ile paylaşılırken, sonucun tespitler kısmında, marketlerin e-mail ve WhatsApp yazışmaları dikkati çekti.
Savola ve Migros: ‘Güzel abi piyasa yükselirse sorun yok’
Buna göre, Savola ve Migros çalışanı içindeki yazışmalar şu biçimde:
(Yudum ayçiçek yağı 5 litre eserine ilişkin etiket fiyatının 35.90 lira olduğu Nevgross reyon görseli paylaşılıyor)
Hoş abi piyasa yükselirse sorun yok Bu ortada raf fiyatları salı günü itibariyle yükselecek, pazartesi organize olup her insanın salı gününe geçmesi gerekiyor.
Pazartesi 39.95 lira raf fiyatına geçiyoruz. Pazartesi sabah mail göndereceğiz size.
(CarrefourSA’ya ilişkin olduğu düşünülen çeşitli etiket görselleri paylaşılmıştır.) Carrefour sizi bekliyoruz. Şok 1 litre Yudum yarın 10.95 lira rafta. Yarın siz de geçin lütfen.
Savola ve A101 çalışanı içindeki e-posta yazışması:
Merhaba, piyasadaki bozuk fiyat bir an evvel düzeltilmeli. Uygun Çalışmalar.
Savola çalışanı ile A101: Badireyi yapan ŞOK, biz görüşmede net söz ettik, bu oyunda yokuz
Savola çalışanı ile A101 çalışanı içindeki yazışma:
Artık fiyatı bozuyoruz.
Hayır sakın yapmayın. Çok badire olur. Acil 24.95 ikili fiyata çıkalım.
Badireyi yapan Şok, biz değiliz Biz görüşmede net söz ettik. Bu oyunda yokuz.”
Lakin dahil oluyorsunuz. birlikte hareket etmemiz gerekiyor.
‘Piyasa organize edildi’
İki Şok çalışanı içindeki yazışma:
Merhaba .. Piyasa organize edildi. Ekte yalnızca satış fiyatlarını – yarından itibaren geçerli olacak biçimde tanımlayabilir misin?
Şok çalışanlarının öbür bir yazışması:
Oreo ve Popkek mamüllerinin fiyat geçiş formları ektedir, onayınıza sunarız. Oreo yalnızca satış fiyatı değişikliğidir, yarın Rakip A ve Rakip M ile eş vakitli rafa yansıtılacaktır. Popkekler Rakip A ve Rakip M ile bir arada pazartesi rafa yansıtılacak olup salı günü de Rakip B geçecektir.
CarrefourSa: Ağabeylerle konuştum, yarınki BİM’in çıkacağı ayçiçek fiyatı 36.90 dan 39.90 çıkıyor
CarrefourSa çalışanları içindeki yazışma:
Yarınki BİM’in çıkacağı ayçiçek fiyatı geldi az evvel. 36.90 dan 39.90 çıkıyor. Ağabeylerle konuştum. Biz fiyatı çabucak organize ediyoruz.
Gerekçeli kararda, belirlenen yazışmalar daha sonrası belirlenen eser meblağlarının listelerine de yer verildi.
Ayçiçek yağında misal fiyat artışı
Gerekçeli kararda, A101, BİM, CarrefourSA, Migros ve ŞOK tarafınca 1, 2 ve 5 litre özel markalı ayçiçek yağı mamüllerine ait olarak 1 Ocak 2018-15 Eylül 2020 tarihlerinde uygulanan günlük etiket fiyatı grafiklerine yer de yer verildi. Grafikte, müşahede devrinin değerli bir kısmında günlük etiket meblağlarının teşebbüslerin tamamı bakımından teğe bir tıpkı seyretmesi niçiniyle grafiklerde farklı teşebbüslere ait fiyat çizgilerinin büyük ölçüde birbirlerinden ayırt edilemedikleri tespit edildi.
Karara bakılırsa, market zincirlerinin, çamaşır deterjanı, çamaşır suyu ve çocuk bezi çeşitlerinde de muhakkak tarihlerde fiyat geçişleri yaptıkları, ve bu eserlerdeki fiyat geçişlerinin büyük ölçüde tıpkı olduğu belirlendi.
Topla-dağıt karteli
Karara göre, zincir marketlerin satışa sundukları bir epeyce eserin perakende satış meblağlarının tespiti gayesine sahip, topla-dağıt (hub and spoke) özelliği de sergileyen kartel niteliğindeki muahede yahut uyumlu hareketler yoluyla kanunu ihlal etmeleri niçiniyle cezaya çarptırılmaları uygun görüldü.
Rekabet Kurumu’nca topla-dağıt kartellerinin işleyişine ait görüntü da hazırlandı. Görüntüde, marketlerin eser meblağlarını ortaklaşa belirlemesi ve tüketicilerin yüksek fiyatlarla mağdur olduğu görülüyor.
Görüntüdeki bilgilere göre, topla-dağıt karteller, birebir pazardaki rakiplerin ekseriyetle ortak tedarikçiler aracılığıyla fiyatlarını koordine ettikleri bir rekabet ihlali. Rekabet Şurası, Mayıs 2020’de başlatmış olduğu ve 19 aylık sürecin kararında tamamladığı soruşturmada çeşitli zincir marketlerin direkt ve dolaylı temaslar yoluyla meblağlarını ve fiyat artış oranlarını koordine ettiklerini tespit etti. Başlangıcı 2018’e uzanan bu davranışları niçiniyle zincir marketlere idari para cezası uygulanmasına karar verildi.
Görüntüde, zincir marketlere yönelik, “Piyasada faaliyet gösteren firmaların bu çeşit aksiyonlardan kaçınmaları hem kendilerinin birebir vakitte ülke iktisadının lehinedir” ikazına da yer verildi.
Haber Sitelerinden Alıntıdır.