İşte otomotivin 2023 gündemi

Professional

New member
Otomotiv dalı çip, tedarik ve hammadde krizi niçiniyle siparişlere yetişmek açısından tarihinin en berbat, kârlılık açısından ise en yüksek senelerından birisini geride bıraktı. bu vakitte Türkiye’de tüketiciler global maliyet artışları, kur, enflasyon ve matraha dayalı ÖTV sistemi niçiniyle aydan aya artan sıfır araç fiyatlarıyla karşılaştı. Geçtiğimiz yıl sıfır kilometre araba fiyatları yüzde 60’a yakın artarken, ikinci el araçtaki artış oranı yaklaşık yüzde 40 oldu. Sıfır bir araba bulabilenin şanslı olduğu 2022 yılı muhtemelen 780-800 bin adetlik (otomobil+ yavaşça ticari araç) satışla kapanırken, elektrikli araç satışları 8 bin adede ulaşacak. bu vakitte, Türkiye’deki otomotiv ana sanayi oyuncuları yaklaşık 1.3 milyon adetlik üretim yaparak 1 milyon adedini ihraç edecek. Otomotiv tedarik endüstrinde yatırımlar sürerken bu alandaki ihracat 13 milyar doları bulacak. özetlemek gerekirsesı, 2022 yılı Türkiye otomotiv dalı açısından çarkların döndüğü, tedarik krizlerinin sürdüğü, aracın bulunamadığı fakat bulunanın da kıymetli olduğu bir yıl olarak geride kaldı. Pekala, 2023 yılında otomotiv kesimini neler bekliyor? İşte cevapları…


ELEKTRİKLİDE ÇAĞ ATLIYORUZ

* ELBET
2023 yılının Otomotiv kesimi açısından en değerli gelişmesi Togg’un yollara çıkması olacak. Mart ayında teslimatları başlayacak Togg C-SUV ile bir arada Türkiye elektrikli araç satış adetleri de kıymetli bir noktaya ulaşacak. Togg ve öteki markaların pazarı sunacağı yeni elektrikliler ile satışlar 2023’te 40 bin adede ulaşacak. bu biçimdece elektrikli arabaların Türkiye’deki toplam araba satışlarından aldığı hisse yüzde 7’ye çıkacak. Türkiye Elektrikli ve Hibrit Araçlar Derneği’nin öngörüsüne bakılırsa halka açık şarj istasyonu sayısı ise 12 bin adedi geçecek.

TÜRKİYE ÜRETİMİ YENİ MODELLER

* YENİYIL
Türkiye’de yatırımı bulunan otomotiv markaları için de dönüm noktası olacak. Bursa’daki iki dev Renault ve Tofaş, yılın birinci çeyreğinde gelecek periyoda ait stratejilerini belirleyerek üreteceği yeni modelleri yahut dönüşüm planlarını kamuoyuna duyuracak. Sakarya’da üretim yapan Japon üretici Toyota da ikinci jenerasyon C-HR’ın yüzünü 2023 yılında gösterecek. Başka yandan, kamyon, yavaşça ticari ve otobüs alanında da Türkiye üretimi modeller piyasaya sunulacak.

SIFIR TEKRAR ‘YOK’ SATACAK

* 2020
yılının başından beri otomotiv dalına kâbus üzere çöken çip krizi 2023’te de devam edecek. 2021 yılında dünya genelinde 10.5 milyon aracın, 2022 yılında ise 4.5 milyon aracın üretilememesine niye olan krizin, 2023 yılında ise yaklaşık 3 milyon adet aracı etkilemesi bekleniyor. Yani önümüzdeki yılın en azından birinci 6 aylık devrinde sıfır araç bir daha istenilen vakitte bulunamayacak. Teslimatlar gecikecek.

FİYATLAR ARTACAK MI

* GEÇTİĞİMİZ
yıl yüzde 60’a ulaşan sıfır araç fiyatlarındaki artış trendi 2023’te devam edecek. Rusya-Ukrayna savaşı daha sonrası hammadde meblağlarının sıçraması, global enflasyon ve pandeminin dünya ekonomilerine verdiği ziyan sıfır arabaların fabrika çıkış meblağlarını arttırmayı sürdürecek. Türkiye’deki fiyatlarda kur, enflasyon ve ÖTV matrah limitleri belirleyici olacak. Öte yandan, araç bulunsa bile krediye ulaşım yani finansman sorunu tüketicilerin aşması gereken bir sorun olarak duracak.

MATRAH GÜNCELLEMESİ ŞART

* KASIM
2022’de gerçekleştirilen ÖTV matrah limiti (vergisiz fiyat) güncellemesi 595 bin TL’nin üzerindeki araçları etkilememişti. Güncelleme daha sonrası yalnızca 96 araba modelinin ÖTV oranlarında değişim olmuş ve bu modellerin meblağları 7 ila 78 bin TL içinde düşmüştü. Üstelik kelam konusu 96 modelin birden fazla manuel vitesliydi. Artık, 2023 model yılı geçişi ve her ay gelen artırımlarla birlikte muhtemelen yılın birinci çeyreğinde yeni bir matrah güncellemesine muhtaçlık duyulacak.

BAĞLANTILI ARAÇLAR GELİYOR

* BİLGİ
Teknolojileri ve Bağlantı Kurumu’nun (BTK) belirlediği kaideleri karşılayan markalar, yeni jenerasyon araç modellerindeki ilişkili hizmetleri bu sene birinci defa tüketicilerin kullanmasına açacak. Birinci etapta Togg, Hyundai üzere markalarda bu servislerin açılması bekleniyor. bu biçimdece, otonom sürüş, araca özel internet, canlı yol ve hava durumu, gelişmiş navigasyon üzere birfazlaca servis sonunda Türkiye’de de kullanılacak.

OTOMOBİL YATIRIMDA SOLLADI

* 2022 yılında sıfır araba kıymetli bir yatırım aracı olarak da görüldü. Tek rakibi ise Borsa İstanbul oldu. Ocak 2022’de yatırım hedefli sıfır araba alanlar yılın sonunda , ve dolardan daha hayli kazandı. bu vakitte, ons altındaki yıllık artış yüzde 1.33, Euro’daki yıllık artış yüzde 34.45, dolardaki yıllık artış yüzde 42.74 olarak gerçekleşti. Ocak 2022’de 573 bin 300 TL’ye alınan bir Volkswagen Golf’ün (1.0 TSI 110 PS DSG R-Line) satış fiyatı ise Aralık 2022’de yüzde 64.31 artışla 942 bin TL’ye kadar çıktı. Tıpkı periyotta, Borsa İstanbul’da BIST 100 endeksinin artışı yüzde 186’yı buldu.