Yeşil dönüşümü yanlışsız okumak

Samuag

New member
Mısır’ın konut sahipliğinde gerçekleştirilen ve bilhassa gelişmekte olan ülkelerin iklim değişikliğiyle çaba edebilmesine yönelik değerli kararların alındığı, ülkemizin ise yeni ve daha tezli ulusal katkısını deklare ettiğı bir Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Mukavelesi (BMİDÇS) Taraflar Konferansı (COP) oturumu geride bırakılmıştır. Son yılların en yıkıcı doğal afetlerinden birinin yaşandığı Pakistan’ın öncülüğünde gelişmekte olan ülkelerin ağır baskıları kararında iklim değişikliğinin asıl sorumluları olarak kabul edilen gelişmiş ülkelerin fonlayacağı bir kayıp ve ziyan sistemi üzerine çalışılması sonucu alınmıştır. Uzun yıllardır süregelen bu tartışmaların COP27 nihayetinde somut bir tabana oturtulmasının altında yatan en kıymetli sebep hiç elbet iklim değişikliğinin olumsuz tesirlerinin ve yıkıcılığının artık inkâr edilemez boyutlara ulaşması ve çoğunluklarının artmasıdır.

Öte yandan tüm dünyada harcama ve tasarruf dinamiklerinde değişime sebep olan, 2019 yılından bu yana hala daha tesiri tam olarak atlatılamayan global pandemi ve onu takip eden süreçte toparlanma beklerken hem güç hem besin piyasalarının istikrarsızlaşmasına sebep olan Rusya-Ukrayna savaşı ile iklim değişikliğinin tesirleriyle gayret daha da kıymetli hale gelmiştir. Hakikaten iki ülke içindeki kriz fosil yakıtlara dayalı büyüme modelleri ile besin sistemlerinin ne kadar kırılgan bir yapıya sahip olduğunu hepimize kanıtlamıştır. ötürüsıyla hâlihazırda deneyim ettiğimiz tüm krizleri iklim değişikliği altında fazlaca daha önemli ve sık yaşama riskimiz bulunmaktadır. Bu noktada yeşil kalkınma modeline geçiş artık tüm dünya için kaçınılmaz bir hale gelmiştir.

Son devirde politik tabanda de tartışılmasının üzerine Türkiye’nin iklim değişikliği ve yeşil kalkınma modeli çerçevesindeki tavrına, iklim değişikliği ile alakalı değerlendirmeleri ve aktüel gelişmeleri göz önünde bulundurarak ışık tutmak yararlı olacaktır.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakan Yardımcısı Türkiye İklim Değişikliği Başmüzakerecisi Prof. Dr. Mehmet Emin Birpınar

SON DEĞERLENDİRMELER KORKUTUCU

UNEP tarafınca yayımlanan 2022 Ahenk Boşluğu Raporu ülkelerin iklim değişikliğine ahenk bağlamında attıkları adımların değerlendirildiği, yıllık olarak yayımlanmakta olan bir rapordur. Raporun bulgularına göre BMİDÇS üyesi 198 taraf ülke ve ülke kümesinin üçte birinden çoksı ulusal ahenk planlamalarına sayısallaştırılmış ve vakte bağlı maksatları dâhil etmiştir. Bu tespit ülkelerin ahenk temasında ne kadar önemli olduklarını ortaya koymaktadır. Raporda iklim değişikliğine ahenk sağlamaya yönelik her bir uğraş hayli kritik bulunmasına karşın ahenk alanında gerçekleştirilen tezli yatırımların bile iklim değişikliği ile ilgili tesirleri büsbütün engelleyemediğine vurgu yapılmaktadır. Bu sebeple kayıp ve ziyan ile ilgili ulusal ve memleketler arası platformlarda her türlü uğraşın gösterilmesinin elzem olduğu vurgulanmaktadır.

Raporda öne çıkan bir başka bulgu ise gelişmekte olan ülkelere yönelik milletlerarası ahenk finansmanının artmaya devam ederek 2020’de 28,6 milyar ABD dolarına ulaştığı olmuştur. 2020’de gelişmekte olan ülkelere sağlanan toplam iklim finansmanının yüzde 34’lük bir hissesinin ahenk ile ilintili olduğunun açıklandıği raporda, ahenk finansmanının 2019’a bakılırsa yüzde 4’lük bir artış kaydettiği tabir edilmektedir. Sayılar tek başlarına olumlu bir intiba bırakmakta olsalar da global ölçekte kestirimi yıllık ahenk gereksinimlerinin 2030’a kadar 160–340 milyar ABD dolarına ulaşacağı, 2050’ye kadar ise bu sayının 315–565 milyar ABD doları aralığında olacağı kestirim edildiği düşünüldüğünde, olumlu işaretlere karşın net sıfır ve iklime sağlam kalkınma için epey daha fazlasının yapılması gerektiği ortadadır.

UNEP tarafınca yayımlanan bir öbür kıymetli rapor ise 2022 Emisyon Açığı raporu olup raporda ülkelerin global olarak son derece yetersiz olan ulusal katkılardaki (NDC) maksatlarına dahi ulaşma yolundan saptıkları bulgusu paylaşılmıştır. Şu anda yürürlükte olan ve rastgele bir ek tedbir alınmayan siyasetlerin yirmi birinci yüzyılın sonunda 2,8°C’lik global ısınmaya yol açacağı kestirim edilmektedir. Kurallı yahut koşulsuz NDC senaryolarının uygulanması kararında ise bu düzeyin en âlâ ihtimalle sırasıyla 2,6°C ve 2,4°C’ye düşebileceği beklenmektedir. Bulgular prestijiyle dünyanın önemli ölçüde 1,5oC gayesine ulaşma yolundan ayrılmakta olduğu üzere korkutucu bir sonuca ulaşmak mümkün gözükmektedir.

Raporda yer verilen bir öteki makûs haber ise global sera gazı emisyonlarının 2021’de yeni bir rekor kırmasının beklenmesi olmaktadır. Araştırmalara göre sera gazı emisyonları bölgeler, ülkeler ve haneler içinde çok eşitsiz bir biçimde dağılmaktadır. Emisyonlarda en çok hisseye sahip birinci yedi ülkenin (Çin, AB, Hindistan, Endonezya, Brezilya, Rusya Federasyonu ve ABD) emisyonları ile milletlerarası nakliyecilik kaynaklı emisyonlar bir ortada hesaplandığında 2020 yılı için global sera gazı emisyonlarının yüzde 55’ine ulaşıldığı bildirilmektedir. Bir öteki dikkat alımlı istatistik ise G20 üyelerinin toplamda global sera gazı emisyonlarının yüzde 75’inden sorumlu hale gelmiş olması olarak gösterilmektedir.

Paris Muahedesi’nin 1,5oC maksadına ulaşmak için artık geniş kapsamlı bir dönüşüm kural gözükmektedir. Bunun yolunun ise kapsamlı, büyük ölçekli, süratli ve sistemik dönüşümden geçmektedir.


DÖNÜŞÜM BİZE NE ANLATIYOR?

Geride bıraktığımız senelerda daima en argümanlı gayeleri belirleyerek iklim değişikliğiyle uğraşta öncü rol üstüne alan AB’nin ortasında bulunduğumuz yıl Rusya’nın doğal gaz kaynaklarına olan bağımlılığı sebebiyle kredibilitesini kaybetmek değerine geri adımlar attığına şahit olduk. Bu doğrultuda, geçtiğimiz periyotta AB tarafınca nükleer ve doğal gaz yatırımlarının savaşın olumsuz tesirleriyle başa çıkabilmek ismine sürdürülebilir yatırımlar olarak sınıflandırmalara dahil edilmesiyle, Birlik pek sert eleştirilmiş ve AB’nin iklim siyasetleri için büyük bir kredibilite kaybı ortaya çıkmıştır. Bu gelişimin akabinde sert geçmesi beklenen kış için bir epey AB ülkesinin doğal gaz ve hatta kömür kaynaklı güç üretimi siyasetleri içinde ön plana çıkardığı görülmüştür.

aynı vakitte AB Yeşil Mutabakat kapsamında uzun bir müddetdir tartışılan ve kıymetli bir ticaret ortağı olması sebebiyle Türkiye’yi de yakından ilgilendiren hudutta karbon vergisi uygulaması üzerine AB Parlamentosu ve Komitesi 2022 yılı sona ererken uzlaşıya varmıştır. Ayrıyeten AB’nin Emisyon Ticareti Sisteminde ıslahat yapılması da ağır müzakereler kararında kabul edilmiş bu sayede sistemin kapsamında bulunan on bin kadar tesis için karbon emisyonlarının 2030’a kadar 2005 yılı düzeylerine kıyasla yüzde 62 oranında azaltılmasına karar verilmiştir. Bu düzey mevcut maksadın yüzde 44 oranında artırıldığı manasına gelmektedir. Gelinen noktada AB’nin çevreci tavrını bir daha tezli maksatlarla canlandırmaya çalıştığı görülmektedir.

Bu gelişimin bilakis BMİDÇS COP26’ya mesken sahipliği yapan İngiltere’nin geçtiğimiz günlerde yeni bir kömür madeni açacağını açıklaması her ne kadar kelam konusu madenin denkleştirme halleriyle net sıfır emisyonlu olacağı duyurulsa da ülke açısından pek büyük bir kredibilite kaybına yol açacak bir haber olarak bedellendirilmektedir. Bunu dışında Norveçli petrol şirketi Aker BP ise önümüzdeki senelerda Norveç açıklarında birkaç petrol ve gaz alanı geliştirmek gayesiyle 20,5 milyar ABD dolarından fazla yatırım yapacağını açıklamış ve tenkitlere bahis olmuştur.

Tüm bu gelişmeler dünyada Rusya-Ukrayna krizinden daha sonra iklim değişikliğine karşı farklı bir bakış açısı kazanıldığına işaret etmektedir. bir epey iktisat için sürdürülebilir olmayan fosil yakıtlara dayalı modellerden bir anda yenilenebilir güç temelli yapılara geçilmesini beklemenin mümkün olmadığı ortaya çıkmış durumdadır. Bu koşullara bir de politik mahzurları, coğrafik zorlukları ve sosyoekonomik hassasiyetleri de dâhil ettiğimizde her ne kadar iklim değişikliğiyle çabada kaybedecek bir saniyemiz bile olmasa da sağlam adımlar atarak ülkelerin dönüşüm süreçlerini gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Yeni sistemde iklim değişikliğiyle uğraşta fazlaca süratli adımlar atılmasının yanı sıra ülkelerin jeopolitik ve ekonomik istikrarlarını de göz önünde bulundurarak dönüşüm süreçlerini gerçekleştirmelerinin ne kadar değerli olduğu görülmüştür. Bu sebeple geçiş stratejileri ve geçiş süreçleri için finansman imkanları tartışılır hale gelmiştir.

Bu doğrultuda iklim değişikliğiyle gayretin kapsamlı ve temkinli bir planlama eşliğinde yapılmasının, jeopolitik konjonktür göz önünde bulundurularak gerek halkın kırılgan bölümünün gerekse de endüstrinin olumsuz tesirlerden korunarak yeşil bir dönüşümün gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

TÜRKİYE KREDİBİLİTESİNİ SAĞLAM ADIMLAR ATARAK ARTIRACAK

Raporlar tüm dünyada iklim değişikliğine karşı yürüttüğümüz uğraşın gidişatında bir zayıflama olduğuna işaret ederken Türkiye iklim değişikliğiyle çabayı bir fırsata çevirmenin mümkün olduğunun ve bu istikamette adımlar atılması gerektiğinin şuuruyla 2053 yılı net sıfır emisyon gayesi belirlemiştir. İklim değişikliğine ahenk ve emisyonların azaltılması noktasında atılan adımlar ve hâlihazırda süren çalışmalar ülkemizin yeşil büyüme ve kalkınma modelinde örnek ülkelerden biri olma ihtimalini artırmaktadır.

Paris Anlaşması’nın bir tarafı olan ülkemiz mutabakat çerçevesinde sunduğu ulusal katkısını güncellediğini ve daha savlı bir emisyon maksadı belirlediğini BMİDÇS COP27’de duyurmuştur. Katkı çerçevesinde Türkiye 2015 yılında yüzde 21 olarak deklare ettiğı gayesini 2030 yılı için yüzde 41 oranında artıştan azaltım gerçekleştirecek biçimde güncellemiş ve en geç 2038 yılında emisyonlarında tepe noktasını görmeyi, daha sonrasında ise net sıfır gayesine yanlışsız ilerlemeyi planladığını dünya kamuoyuyla paylaşmıştır.


Özellikle iklim değişikliğine ahenk konusunun ülkemiz açısından farklı bir hassasiyeti bulunmakta, ülkemiz de mevzuya ait olarak gereken değeri vermektedir. Çünkü IPCC’nin Altıncı Kıymetlendirme Raporu (Assessment Report-AR6) İklim Değişikliği 2022: Tesirler, Ahenk ve Kırılganlık başlıklı II. Çalışma Kümesi Raporunda ülkeler ve bölgeler özelinde değerlendirmeler sunulmuş ve Türkiye, Akdeniz havzasındaki pozisyonuyla kuraklığa bağlı ekonomik kayıplar yaşayabilecek ülkeler içinde sayılmıştır. ötürüsıyla ülkemizin yüksek emisyon azaltım potansiyelini kullanımının yanı sıra iklim değişikliğinin olumsuz tesirlerini bertaraf edecek siyaset bileşimlerine de muhtaçlığı bulunduğu bir gerçektir. Bu prestijle ulusal iklim değişikliğine ahenk strateji ve hareket planı güncellenmektedir.

Diğer taraftan gerçekleştirilen epeyce paydaşlı toplantılar ile iklim kanunu hazırlıklarını tamamlama noktasına getirilmiş olup bu çerçevede emisyon ticaret sistemi oluşturma çalışmaları sürdürülmektedir. Üstte da değinildiği üzere son günlerin en çok ses getiren gelişmelerinden olan AB’nin hudutta karbon uygulamalarına yönelik olarak ise AB ile ticaret paydaşlığımız çerçevesinde ekonomimizin faydasına olacak siyasetler ve stratejiler belirlemek ismine ilgili paydaşlar ile ağır istişareler yürütülmektedir.

Ülkemizin attığı tüm bu adımlar hiç elbet yerli ve yabancı yatırımcılara fazlaca değerli ve iklim dostu olumlu sinyaller vermektedir. Bu doğrultuda ülkemiz, kurumsal kapasitesi, geçmiş devir kredi kullanım deneyimleri ile kuvvetli donör ve yatırımcı ilgileri yardımıyla milletlerarası piyasalardan iklim finans akışlarını çekebilme konusunda daha avantajlı hale gelebilecektir. Türkiye üstte bahsedilen çalışmalar nihayete erdikçe ve atılacak başka adımlar yardımıyla sürdürülebilir borçlanma piyasalarında daha kuvvetli bir yatırım destinasyonu olarak isminden kelam ettirecek, azaltım ve ahenk temalarında gerekli yatırımları çekmekte sorun yaşamayacak bir imaj sergilemektedir.

Görüldüğü üzere iklim değişikliğiyle çaba ahenk, azaltım, finansman, jeopolitik ve sosyoekonomik risklerin değerlendirmeleri olmak üzere bir fazlaca ögenin birebir anda göz önünde bulundurulmasını ve bu doğrultuda siyasetler hayata geçirilmesini gerekli kılan fazlaca istikametli bir alan olarak karşımızdadır. Ekonomik ve toplumsal kazanımları tehlikeye atmadan, milletlerarası platformda kredibilitesini kaybetmeden ülkemiz, yeşil kalkınma yolunu tercih etmekte ve bu doğrultuda adımlarını atmaktadır. Bu doğrultuda Türkiye yeşil kalkınma atılımı ve 2053 gayesi doğrultusunda tüm imkânlarıyla çalışmalarını bir üst kademeye taşımaya gönüllüğünü her fırsatta lisana getirmekte ve bu doğrultuda kıymetli bir kapasiteyi elinde bulundurmaktadır. AB ve İngiltere üzere iklim değişikliğiyle gayret konusunda kimi bazı öncü rol üstlenme çabasında olan ülke ve ülke kümelerinin dahi geri adımlarına şahit olduğumuz üzere iklim siyasetleri bağlamında karışık sinyaller verecek adımlar atmak yerine kararlı ve planlı bir biçimde ilerlemenin ehemmiyet arz ettiğini belirtmek gerekmektedir.

Diğer taraftan iklim değişikliği sorunuyla çabayı yalnız başına azaltım, ahenk ve finans siyasetleriyle düşünmek yanılgıya niye olabilecektir. Kapsamlı dönüşüm hiç elbet döngüsel iktisat modeli benimsemeyi, ekolojik sistemleri ve biyoçeşitliliği müdafaa üzere siyasetleri da içermek durumundadır. Ülkemiz bu alandaki gayretlerini sadece ulusal seviyede değil milletlerarası platformlarda da öbür ülkelere öncü rol teşkil edecek biçimde sergilemektedir. Bu minvalde yıllardır muvaffakiyetle uygulanan “Sıfır Atık” projesinden edindiği deneyimlerin bir kararı olarak Türkiye’nin Birleşmiş Milletler’de ana sunucu olarak teklif ettiği “Sürdürülebilir kalkınma için 2030 gündemini ilerletmek üzere sıfır atık yaklaşımlarının teşvik edilmesi” başlıklı karar BM Genel Kurulu’nda oydaşma ile kabul edilmiştir. Öte yandan bir başka kıymetli konferans olan Birleşmiş Milletler Biyoçeşitlilik Konferansı 15. Taraflar Konferansı’nda (COP15) ülkeler, dört yıl süren kuvvetli müzakerelerin akabinde ekosistemi kirlilikten, bozulmadan ve iklim krizinden kurtarmayı amaçlayan tarihi bir muahede üzere uzlaşıya varmışlardır. Yaklaşık 200 ülke tarafınca imzalanan yeni çerçeveyle 2030 yılına kadar dünya üstündeki karaların, iç suların, kıyı bölgelerinin ve okyanusların en az yüzde 30’unu koruyacak bir yapı tasarlanmıştır. Paris Mutabakatı kadar büyük ehemmiyete sahip olarak nitelendirmenin yanlış olmayacağı mutabakatın uygulama etabına geçilmesinin akabinde gerçekleştirileceği birinci toplantı (COP16) ise 2024 yılında ülkemizin konut sahipliğinde gerçekleştirilecek olup Türkiye iki yıl mühletle kontratın devir başkanlığı yürütecektir.

İklim değişikliğiyle çaba edebilmek ve gezegenimizi koruyabilmek için çabucak harekete geçip geleceği bugünden tasarlamaya başlamamız pek değer arz etmektedir. Çünkü bu konular hem şimdiki birebir vakitte gelecek nesillere daha müreffeh kurallar sunmak doğrultusunda hepimizin ortak sorumluluğudur. Hakikat adımları atmaya devam etmemiz durumunda hem ekonomimiz yeşil kalkınma ataklarıyla daha sağlam temellerle büyüyecek tıpkı vakitte gezegenimiz için ortak eforlara epey büyük bir katkı verilecektir.